Het nieuwe deel omvat 50.000 vierkante meter oppervak, waardoor het Bol.com fulfilment center is verdubbeld naar 100.000 vierkante meter. Met de verdiepingen meegeteld is het totale vloeroppervlak van het dc zelfs bijna 240.000 vierkante meter.
‘Een groter grondoppervlak verhoogt de opslagcapaciteit voor verkooppartners die hun logistiek aan ons hebben uitbesteed. Voor hen betekent dit dat zij voor een groter deel van het assortiment kunnen rekenen op de Bol.com-service, zoals levering op zondag en ’s avonds, of binnen een paar uur na bestelling in huis’, legt Weijers uit.
Het nieuwe deel van het Waalwijks dc werd maandagmiddag officieel geopend. De webwinkel is apetrots op de wijze waarop het is ingericht. ‘Ik voel me als een kind wat zijn huisdier mee naar school mag nemen’, zegt Weijers. Volgens hem is dit dan ook één van de meest moderne dc’s in Europa.
Inpakmachines
Om zoveel mogelijk bestellingen van klanten op maat te kunnen verpakken, neemt Bol.com in de uitbreiding van het fulfilment center veertien nieuwe inpakmachines in gebruik. Het gaat om vijf multi-inpakmachines voor bestellingen die uit meerdere artikelen bestaan en negen mono-inpakmachines voor bestellingen van één artikel.
Met deze nieuwe inpakmachines kan de webwinkel bijna 10.000 bestellingen per uur verpakken. Ze scannen de afmetingen van één of meerdere artikelen en vouwen hier zo precies mogelijk een kartonnen doos omheen. Zo wordt de lucht in de dozen beperkt, is er minder karton nodig en kunnen er meer pakketjes in een vrachtwagen mee. De snijverliezen gaan weer terug in het proces om hergebruikt te worden.
De multi-inpakmachine, die Bol.com sinds vorig jaar gebruikt, is wereldwijd de eerste machine die meerdere artikelen van diverse formaten in één doos op maat kan inpakken. Bijzonder is dat deze machine geschikt is voor bijna het volledige Bol.com-assortiment van 41 miljoen artikelen.

Goods-to-man
Het nieuwe deel maakt gebruik van het zogenoemde ‘goods-to-man principe’. Hierbij worden de 41 miljoen artikelen door het fulfilment center getransporteerd naar de orderpicker door een shuttlesysteem en maar liefst 35 kilometer aan lopende band. De orderpicker hoeft vervolgens alleen nog maar de spullen vanaf de band te verzamelen in een blauwe bak, waarna die naar de inpakmachine gaat.
Bol.com heeft ruim 2.600 medewerkers in dienst, zij werken op het hoofdkantoor in Utrecht. De logistieke operatie in Waalwijk wordt volledig uitgevoerd door Ceva Logistics. Verantwoordelijk voor de mechanisatie en machinerie zijn onder meer SSI Schäfer en CMC Machinery.
Weijers: ‘Tijdens de piekperiode werken hier straks maar liefst 2200 mensen per dag; 1100 per shift. Die zijn in dienst bij Ceva. Het aantal bakken wordt verdubbeld van 500.000 nu naar 1 miljoen. We werken met maar liefst 96 goods-to-man-stations. In het dak zitten ramen, om de werkcondities voor de medewerkers te verbeteren. Het fulfilment center draait op 100 procent groene energie, opgewekt door het zonnedak met 13.000 zonnepanelen op het nieuwe gedeelte en de windmolens naast het gebouw. Ook PostNL zit in het gebouw. Daardoor hoeven wij de pakketjes niet naar PostNL te brengen, maar worden ze direct hier gesorteerd.’
De daadwerkelijke bouw van de uitbreiding in Waalwijk heeft drie jaar geduurd. CEO Margaret Versteden: ‘Waalwijk is voor ons een goede plek. Je zit midden in Nederland, maar toch dichtbij België en weg van de Randstad, waardoor de bereikbaarheid van het dc goed is. Dit is de perfecte plek voor ons om de dienstverlening uit te breiden.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?