De plannen zijn niet geheel afgeschoten, ‘maar we hebben wel een pas op de plaats gemaakt en doen het wat rustiger aan’, stelt Antvelink en hij wijst verschillende redenen aan waarom de ambitieuze investeringsplannen voorlopig in de ijskast zijn gezet.

Een van die redenen is het vertrek van aandeelhouder Roderick de la Houssaye. Daarnaast is Nedcargo er niet in geslaagd om de loodsen van het overgenomen Friese Portena via een sale & lease back-constructie voor de vraagprijs te verzilveren. ‘We hadden daardoor minder cash. Ook de onzekere toekomst is een factor geweest, waardoor wij voorlopig niet meer in bedrijven durven te investeren’, zegt hij.

‘En er waren natuurlijk perikelen omdat Roderick opstapte. Daardoor moesten wij ook zijn aandelen inkopen. Dat heeft ertoe geleid dat we nog geen grote investeringen hebben gedaan. We hebben wel een minderheidsbelang genomen in het bedrijf Brenger, een leuke start-up die meubels vervoert van consumer tot consumer.’

Uitgekocht

De la Houssaye is inmiddels uitgekocht, waarbij zijn belang van 20% in de holding en dochterbedrijven zijn overgegaan naar de overige aandeelhouders: de Van Uden Group, Diederik-Jan Antvelink en nieuwe aandeelhouder en broer Gert-Jan Antvelink. Van Uden is nu goed voor 60% van de aandelen in Nedcargo Holding, terwijl Diederik-Jan Antvelink een belang van 35% in handen heeft. Zijn broer zit op overige 5%, legt hij uit.

De geplande oorlogskas van 40 miljoen euro van het investeringsfonds LPP is door die ontwikkelingen dan ook nooit gevuld, maar de helft is nog wel beschikbaar, zegt Antvelink. ‘We hebben wel reserves, maar we moeten natuurlijk wel een beetje zuinig zijn voor onszelf’, voegt hij eraan toe. Volgens de bestuurder wordt er door de aandeelhouders nog wel gekeken naar mogelijke acquisities, ‘maar dan gaat om interessante partijen die door de crisis langskomen en hulp nodig hebben’. Dat is volgens de Nedcargo-topman iets anders dan de geplande strategische acquisitie van goedlopende bedrijven ‘die dan kunnen worden gebruikt als platform om buiten de huidige distributie onze activiteiten te verbreden’.

‘Wij hebben in de levensmiddelenlogistiek immers een marktaandeel bereikt dat niet meer veel kan groeien. We moeten investeren in andere sectoren om de omzet met 100 tot 150 miljoen uit te kunnen bouwen. Dat was het idee.’

Naamsverandering

LPP komt er nog wel, zegt Antvelink, maar het is eigenlijk niet meer dan de nieuwe naam van Nedcargo Holding. Onder de nieuwe naam hangen dan drie werkmaatschappijen: Nedcargo Logistiek Groep (Nedcargo Logistics, Nedcargo Forwarding, Portena Transport en de Belgische logistieke activiteiten), binnenvaartbedrijf Den Bosch Max en de loodsen van Portena.

Lees ook: Klantenverlies, Portena en hogere kosten drukken resultaat Nedcargo

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement