Het tien jaar oude techbedrijf zou momenteel goed zijn voor een miljard dollar aan boekingen en genereerde vorig jaar een marge-omzet van 19 miljoen dollar. De beursgang moet extra kapitaal opleveren om de uitbouw van de digitale activiteiten van Freightos verder te versnellen, stelt topman Zvi Schreiber van Freightos in een toelichting.
Marktleider
De komst van het vrachtplatform op de Amerikaanse beurs is wel ongelukkig gekozen nu de vrachttarieven in de zee- en luchtvrachtmarkt sterk dalen en expediteurs de bedrijfsresultaten met 45% zien afnemen door de mindere vraag naar vrachtruimte, inflatie en hogere rentelasten, aldus Bloomberg Intelligence in een recente toelichting op de marktsituatie. Ook Freightos heeft daar last van, waarbij iedereen zich de vraag stelt wie er nu interesse zal hebben in de aandelen van het vrachtplatform.
Volgens mede-eigenaar Gesher gaat het bij de beursgang van Freightos echter om de lange termijn, waarbij de verdere digitalisering van de expeditiesector voor Gesher de belangrijkste reden is om in Freightos te geloven en te investeren. ‘We zochten naar een marktleider in de industrie en we geloven die te hebben gevonden met Freightos’, aldus directeur Ezra Gardner van Gesher. ‘Niemand gaat meer terug naar telefoon en faxes als je eenmaal digitaal bent gegaan. Ook niet nu de mondiale economie vooruitzichten onzeker worden.’
Hij wijst er verder op dat er voor het digitale vrachtplatform nog een hele wereld is te veroveren in de expeditie-markt, waar nog veel boekingen analoog gebeuren.
ZIM
Freightos is niet het enige Israëlische bedrijf dat naar de beurs in New York ging. Containerrederij ZIM ging het platform begin 2021 voor. Destijds met een startprijs van 15 dollar per aandeel. De koers was een jaar later al verzesvoudigd naar 91,23 dollar per aandeel (maart 2022). Momenteel ligt de koers in meer rustig vaarwater met 18,35 dollar per aandeel. Het laat ook zien hoe volatiel de financiële wereld reageert op de marktontwikkelingen in de logistieke sector.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?