PostNL schrapt honderden banen bij pakketten om kosten te besparen

volumedaling

PostNL is van plan om in dit jaar tweehonderd tot driehonderd voltijdsbanen te schrappen, meldt het postbedrijf in de nacht van zondag op maandag. Ook neemt het bedrijf andere maatregelen om kosten te besparen. Bij het bedrijf werken zo’n 37.000 mensen.

Foto: Shutterstock

“Het jaar 2022 werd een jaar waarin we moesten navigeren in snel veranderende en turbulente omstandigheden. De wereldwijde macro-economische en geopolitieke omstandigheden waren extreem lastig, met recordhoge inflatie en een consumentenvertrouwen dat een absoluut dieptepunt bereikte. Dat werkte door in onze resultaten”, verklaart topvrouw Herna Verhagen.

Volgens Verhagen houden de uitdagende omstandigheden naar verwachting ook aan in 2023. “Het is daarom cruciaal dat we blijven investeren in het versterken van ons fundament en het verstevigen van onze positie in een dynamische en zeer competitieve markt.”

De bezuinigingen treffen vooral de afdeling Pakketten, waar managementposities verdwijnen. Voor de reorganisatie zet PostNL 20 miljoen euro opzij. In 2024 moet daarmee 25 miljoen euro bespaard worden en vanaf 2025 jaarlijks 30 miljoen euro.

PostNL stelt ook het tweede deel van het aandeleninkoopprogramma, dat in de loop van 2023 uitgevoerd zou worden, uit tot de bedrijfsresultaten verder herstellen. De eerste tranche van het programma, met een totale waarde van maximaal 250 miljoen euro, is in 2022 afgerond.

Het bedrijf zag de omzet in het vierde kwartaal dalen tot 883 miljoen euro, van 936 miljoen euro een jaar eerder. Dat kwam vooral omdat mensen veel minder online bestelden dan tijdens de coronatijd. In het traditiegetrouw drukke slotkwartaal leverde dat ruim 5 procent minder verstuurde pakketten op.

De winst uit voortgezette activiteiten zakte van 61 miljoen euro tot 27 miljoen euro. Over het hele jaar kwam de omzet uit op 3,1 miljard euro, tegen 3,5 miljard euro in 2021. De winst bedroeg 26 miljoen euro, tegen 228 miljoen euro in het vorige boekjaar.

De prognoses voor de pakketvolumes blijven volgens het bedrijf onzeker op de korte termijn. PostNL gaat dan ook uit van een lichte volumedaling voor 2023, waarbij ook rekening wordt gehouden met een klein verlies aan marktaandeel. De kosten nemen volgens het bedrijf ook verder toe en worden niet volledig gecompenseerd door de prijsaanpassingen.

Gedwongen ontslagen

Bij de reorganisatie  vallen mogelijk gedwongen ontslagen, zo heeft topvrouw Verhagen gezegd in een toelichting. “We hopen de banen zoveel mogelijk via natuurlijk verloop te kunnen verminderen. De komende tijd gaan we kijken welke functies er precies verdwijnen.” Tegen het einde van dit jaar moet de reorganisatie afgerond zijn.

“Het gaat niet om uitvoerende banen als pakketbezorgers of sorteerders”, benadrukt Verhagen. De banen verdwijnen op het hoofdkantoor en bij ondersteunende functies binnen de pakkettentak.

Het postbedrijf denkt dat onlinewinkelen op termijn weer gaat groeien, al daalde afgelopen jaar het aantal verstuurde pakketten. Zelfs als het wegvallen van de coronagroei buiten beschouwing wordt gelaten. De pandemie leidde tot veel meer aankopen die online werden gedaan en pakketten en zorgde dus voor extra werk voor PostNL.

“Op 24 februari vorig jaar is de wereld veranderd”, concludeert Verhagen die daarmee verwijst naar de Russische inval in Oekraïne. “De inflatie is sterk gestegen en consumenten houden hun hand op de knip. Ook in 2023 verwachten we dat mensen nog zuinig zijn.” Maar als de economie weer aantrekt, denkt PostNL dat er ook weer meer online geshopt zal worden.

PostNL schrapt honderden banen bij pakketten om kosten te besparen | NT

PostNL schrapt honderden banen bij pakketten om kosten te besparen

volumedaling

PostNL is van plan om in dit jaar tweehonderd tot driehonderd voltijdsbanen te schrappen, meldt het postbedrijf in de nacht van zondag op maandag. Ook neemt het bedrijf andere maatregelen om kosten te besparen. Bij het bedrijf werken zo’n 37.000 mensen.

Foto: Shutterstock

“Het jaar 2022 werd een jaar waarin we moesten navigeren in snel veranderende en turbulente omstandigheden. De wereldwijde macro-economische en geopolitieke omstandigheden waren extreem lastig, met recordhoge inflatie en een consumentenvertrouwen dat een absoluut dieptepunt bereikte. Dat werkte door in onze resultaten”, verklaart topvrouw Herna Verhagen.

Volgens Verhagen houden de uitdagende omstandigheden naar verwachting ook aan in 2023. “Het is daarom cruciaal dat we blijven investeren in het versterken van ons fundament en het verstevigen van onze positie in een dynamische en zeer competitieve markt.”

De bezuinigingen treffen vooral de afdeling Pakketten, waar managementposities verdwijnen. Voor de reorganisatie zet PostNL 20 miljoen euro opzij. In 2024 moet daarmee 25 miljoen euro bespaard worden en vanaf 2025 jaarlijks 30 miljoen euro.

PostNL stelt ook het tweede deel van het aandeleninkoopprogramma, dat in de loop van 2023 uitgevoerd zou worden, uit tot de bedrijfsresultaten verder herstellen. De eerste tranche van het programma, met een totale waarde van maximaal 250 miljoen euro, is in 2022 afgerond.

Het bedrijf zag de omzet in het vierde kwartaal dalen tot 883 miljoen euro, van 936 miljoen euro een jaar eerder. Dat kwam vooral omdat mensen veel minder online bestelden dan tijdens de coronatijd. In het traditiegetrouw drukke slotkwartaal leverde dat ruim 5 procent minder verstuurde pakketten op.

De winst uit voortgezette activiteiten zakte van 61 miljoen euro tot 27 miljoen euro. Over het hele jaar kwam de omzet uit op 3,1 miljard euro, tegen 3,5 miljard euro in 2021. De winst bedroeg 26 miljoen euro, tegen 228 miljoen euro in het vorige boekjaar.

De prognoses voor de pakketvolumes blijven volgens het bedrijf onzeker op de korte termijn. PostNL gaat dan ook uit van een lichte volumedaling voor 2023, waarbij ook rekening wordt gehouden met een klein verlies aan marktaandeel. De kosten nemen volgens het bedrijf ook verder toe en worden niet volledig gecompenseerd door de prijsaanpassingen.

Gedwongen ontslagen

Bij de reorganisatie  vallen mogelijk gedwongen ontslagen, zo heeft topvrouw Verhagen gezegd in een toelichting. “We hopen de banen zoveel mogelijk via natuurlijk verloop te kunnen verminderen. De komende tijd gaan we kijken welke functies er precies verdwijnen.” Tegen het einde van dit jaar moet de reorganisatie afgerond zijn.

“Het gaat niet om uitvoerende banen als pakketbezorgers of sorteerders”, benadrukt Verhagen. De banen verdwijnen op het hoofdkantoor en bij ondersteunende functies binnen de pakkettentak.

Het postbedrijf denkt dat onlinewinkelen op termijn weer gaat groeien, al daalde afgelopen jaar het aantal verstuurde pakketten. Zelfs als het wegvallen van de coronagroei buiten beschouwing wordt gelaten. De pandemie leidde tot veel meer aankopen die online werden gedaan en pakketten en zorgde dus voor extra werk voor PostNL.

“Op 24 februari vorig jaar is de wereld veranderd”, concludeert Verhagen die daarmee verwijst naar de Russische inval in Oekraïne. “De inflatie is sterk gestegen en consumenten houden hun hand op de knip. Ook in 2023 verwachten we dat mensen nog zuinig zijn.” Maar als de economie weer aantrekt, denkt PostNL dat er ook weer meer online geshopt zal worden.