Overnamemarkt stort in, beleggers keren zich af van logistiek

PwC-dealbarometer

Het aantal grote overnames in de logistiek is gekelderd naar het laagste niveau in tien jaar tijd. Vooral financiële investeerders keren zich af van de sector, concludeert PwC in zijn nieuwste dealbarometer.

Foto: Shutterstock

Het adviesbureau telde in de eerste helft van dit jaar wereldwijd 85 overnames groter dan 50 miljoen dollar. In dezelfde periode een jaar eerder waren dat er nog 144.

Het totale volume van die deals bedroeg ruim 34 miljard dollar. Dat is minder dan de helft van het gemiddelde halfjaarvolume in de laatste vijf jaar (75 miljard dollar). Over de afgelopen tien jaar bedroeg dat haljaarlijkse gemiddelde 67,5 miljard dollar.

In een toelichting op de Transport & Logistics Barometer schrijft PwC dat vooral economische tegenwind en de fragiele geopolitieke situatie in de wereld de overnamegolf van de afgelopen jaren tot stilstand hebben gebracht.

PwC telde de meeste deals net als in de vorige uitgaven van de barometer in het segment logistiek en wegvervoer (40), gevolgd door de scheepvaart met 19. Datzelfde aantal transacties noteerde de consultant bij haven-, luchthaven- of snelwegexploitanten. In het spoorsegment vonden geen grote fusies en overnames plaats, constateert PwC.

Financiele beleggers waren goed voor 38% van het totale volume. In 2022 was dat aandeel nog 64%. PwC wijt de verminderde aandacht van deze groep investeerders aan de problemen die beleggers ondervinden bij de financiering. Door de hoge rentetarieven zijn zij fors duurder uit dan in de afgelopen jaren.

Minder megadeals

Private-equityfondsen lieten vooral de ‘megadeals’ van 1 miljard dollar of meer aan zich voorbij gaan. In plaats concentreren zij zich op de koop van kleinere bedrijven. Opvallend daarbij is dat de koopprijzen wel op peil blijven. Gemiddeld ging het om een bedrag van 3,1 keer de omzet, dat is fors hoger dan een jaar eerder (1,7 keer de omzet).

Strategische investeerders brachten vooral reuring in het segment logistiek en wegvervoer. Wel liggen de verkoopprijzen bij deze aankopen fors lager. Financiële beleggers waren bereid gemiddeld drie keer zoveel te betalen als strategische beleggers, blijkt uit de cijfers van PwC.

De grootste overname van het afgelopen halfjaar was de koop van Bolloré Logistics door CMA CGM, voor ruim 5 miljard dollar. Andere grote overnames waren die van Triton door Brookfield Infrastructure (4,7 miljard dollar), de koop van een portfolio aan logistiek vastgoed in de VS door Prologis (3,1 miljard dollar). Dichter bij huis was er nog de overname van Cargo-Partner door het Duits-Japanse Nippon Express (1,5 miljard dollar).

PwC verwacht dat de malaise in de overnamemarkt voorlopig nog aan zal houden. Hoewel een langdurige recessie onwaarschijnlijk lijkt, zullen de toekomstige fusie- en overnameactiviteiten in transport en logistiek in de tweede helft van het jaar waarschijnlijk op een laag niveau blijven, aldus de consultant.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Overnamemarkt stort in, beleggers keren zich af van logistiek | NT

Overnamemarkt stort in, beleggers keren zich af van logistiek

PwC-dealbarometer

Het aantal grote overnames in de logistiek is gekelderd naar het laagste niveau in tien jaar tijd. Vooral financiële investeerders keren zich af van de sector, concludeert PwC in zijn nieuwste dealbarometer.

Foto: Shutterstock

Het adviesbureau telde in de eerste helft van dit jaar wereldwijd 85 overnames groter dan 50 miljoen dollar. In dezelfde periode een jaar eerder waren dat er nog 144.

Het totale volume van die deals bedroeg ruim 34 miljard dollar. Dat is minder dan de helft van het gemiddelde halfjaarvolume in de laatste vijf jaar (75 miljard dollar). Over de afgelopen tien jaar bedroeg dat haljaarlijkse gemiddelde 67,5 miljard dollar.

In een toelichting op de Transport & Logistics Barometer schrijft PwC dat vooral economische tegenwind en de fragiele geopolitieke situatie in de wereld de overnamegolf van de afgelopen jaren tot stilstand hebben gebracht.

PwC telde de meeste deals net als in de vorige uitgaven van de barometer in het segment logistiek en wegvervoer (40), gevolgd door de scheepvaart met 19. Datzelfde aantal transacties noteerde de consultant bij haven-, luchthaven- of snelwegexploitanten. In het spoorsegment vonden geen grote fusies en overnames plaats, constateert PwC.

Financiele beleggers waren goed voor 38% van het totale volume. In 2022 was dat aandeel nog 64%. PwC wijt de verminderde aandacht van deze groep investeerders aan de problemen die beleggers ondervinden bij de financiering. Door de hoge rentetarieven zijn zij fors duurder uit dan in de afgelopen jaren.

Minder megadeals

Private-equityfondsen lieten vooral de ‘megadeals’ van 1 miljard dollar of meer aan zich voorbij gaan. In plaats concentreren zij zich op de koop van kleinere bedrijven. Opvallend daarbij is dat de koopprijzen wel op peil blijven. Gemiddeld ging het om een bedrag van 3,1 keer de omzet, dat is fors hoger dan een jaar eerder (1,7 keer de omzet).

Strategische investeerders brachten vooral reuring in het segment logistiek en wegvervoer. Wel liggen de verkoopprijzen bij deze aankopen fors lager. Financiële beleggers waren bereid gemiddeld drie keer zoveel te betalen als strategische beleggers, blijkt uit de cijfers van PwC.

De grootste overname van het afgelopen halfjaar was de koop van Bolloré Logistics door CMA CGM, voor ruim 5 miljard dollar. Andere grote overnames waren die van Triton door Brookfield Infrastructure (4,7 miljard dollar), de koop van een portfolio aan logistiek vastgoed in de VS door Prologis (3,1 miljard dollar). Dichter bij huis was er nog de overname van Cargo-Partner door het Duits-Japanse Nippon Express (1,5 miljard dollar).

PwC verwacht dat de malaise in de overnamemarkt voorlopig nog aan zal houden. Hoewel een langdurige recessie onwaarschijnlijk lijkt, zullen de toekomstige fusie- en overnameactiviteiten in transport en logistiek in de tweede helft van het jaar waarschijnlijk op een laag niveau blijven, aldus de consultant.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement