‘Declaranten werden voor de gekste salarissen weggekaapt’

De Kwestie

Lost het krimpende ladingaanbod het personeelstekort op? Lees hier de visie van Marlous van der Mee, HR-manager bij Broekman Logistics.

Foto: Marco de Swart

‘De arbeidsmarkt is ontzettend overspannen geweest. Maar hoewel het nog steeds erg krap is, is het tekort in vergelijking met vorig jaar wel wat minder geworden. Wij hebben de laatste paar maanden steeds zo’n vijftig vacatures openstaan, een substantieel aantal, maar vorig jaar waren dat er ongeveer zeventig. Door alle onzekerheid zijn veel vacatures in coronatijd on hold gezet. Daardoor heeft er vorig jaar na covid een soort inhaalslag plaatsgevonden, waarbij vacatures weer open werden gezet en medewerkers de stap namen die ze eigenlijk al eerder wilden zetten. Vorig jaar zagen we bijvoorbeeld dat declaranten, die de douanezaken afhandelen, voor de gekste salarissen werden weggekaapt. Dit jaar zien we dat het aantal vacatures zich juist weer wat normaliseert.

Toch is het antwoord op de vraag of het teruglopend ladingaanbod het personeelstekort oplost zeker nee. Dat is ook een beetje een kortetermijngedachte. Bovendien, de tarieven in de expeditie zijn op dit moment lager, maar dat het ladingaanbod en de hoeveelheid werk afneemt, zien wij niet. Wij zijn juist aan het groeien. De afgelopen anderhalf jaar hebben wij er zo’n honderd medewerkers bijgekregen. Dit jaar zit die groei vooral in de divisie warehousing en distribution. Wij hebben een nieuwe locatie geopend in Weert en in Born zijn we volop bezig met een nieuwe klant. Alleen al voor deze klant willen wij uiteindelijk tachtig nieuwe medewerkers aannemen.

Niet zo aantrekkelijk

Al met al denk ik dat de sleutel voor het oplossen van het personeelstekort ligt bij het oog hebben voor talent binnen je organisatie en voor doorgroeimogelijkheden. Wij hebben altijd budget vrijgemaakt voor het intern opleiden van mensen, en in een krappe arbeidsmarkt wordt dat nog belangrijker. Juist omdat het, aangezien wij ook echt in nichemarkten zitten, moeilijk is om mensen te vinden met de juiste ervaring die meteen aan de slag kunnen. Bij ons stapt meer dan 10% van de personeelsleden in een jaar over naar een hogere functie of een functie met bredere verantwoordelijkheden.

De uitdaging zit hem wat mij betreft niet meer in het imago van de logistiek. In het verleden werd er natuurlijk gezegd dat vooral voor starters het werk in de logistiek niet zo aantrekkelijk zou zijn en fysiek zwaar. Om me heen hoor ik dat dit nog steeds wel speelt, maar zelf heb ik het idee dat dit beeld in vergelijking met tien jaar geleden echt is veranderd. De logistieke sector heeft er veel in geïnvesteerd om dat recht te trekken. Als Broekman laten we ons zien bij hogescholen en universiteiten om aan ons imago te werken.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Declaranten werden voor de gekste salarissen weggekaapt’ | NT

‘Declaranten werden voor de gekste salarissen weggekaapt’

De Kwestie

Lost het krimpende ladingaanbod het personeelstekort op? Lees hier de visie van Marlous van der Mee, HR-manager bij Broekman Logistics.

Foto: Marco de Swart

‘De arbeidsmarkt is ontzettend overspannen geweest. Maar hoewel het nog steeds erg krap is, is het tekort in vergelijking met vorig jaar wel wat minder geworden. Wij hebben de laatste paar maanden steeds zo’n vijftig vacatures openstaan, een substantieel aantal, maar vorig jaar waren dat er ongeveer zeventig. Door alle onzekerheid zijn veel vacatures in coronatijd on hold gezet. Daardoor heeft er vorig jaar na covid een soort inhaalslag plaatsgevonden, waarbij vacatures weer open werden gezet en medewerkers de stap namen die ze eigenlijk al eerder wilden zetten. Vorig jaar zagen we bijvoorbeeld dat declaranten, die de douanezaken afhandelen, voor de gekste salarissen werden weggekaapt. Dit jaar zien we dat het aantal vacatures zich juist weer wat normaliseert.

Toch is het antwoord op de vraag of het teruglopend ladingaanbod het personeelstekort oplost zeker nee. Dat is ook een beetje een kortetermijngedachte. Bovendien, de tarieven in de expeditie zijn op dit moment lager, maar dat het ladingaanbod en de hoeveelheid werk afneemt, zien wij niet. Wij zijn juist aan het groeien. De afgelopen anderhalf jaar hebben wij er zo’n honderd medewerkers bijgekregen. Dit jaar zit die groei vooral in de divisie warehousing en distribution. Wij hebben een nieuwe locatie geopend in Weert en in Born zijn we volop bezig met een nieuwe klant. Alleen al voor deze klant willen wij uiteindelijk tachtig nieuwe medewerkers aannemen.

Niet zo aantrekkelijk

Al met al denk ik dat de sleutel voor het oplossen van het personeelstekort ligt bij het oog hebben voor talent binnen je organisatie en voor doorgroeimogelijkheden. Wij hebben altijd budget vrijgemaakt voor het intern opleiden van mensen, en in een krappe arbeidsmarkt wordt dat nog belangrijker. Juist omdat het, aangezien wij ook echt in nichemarkten zitten, moeilijk is om mensen te vinden met de juiste ervaring die meteen aan de slag kunnen. Bij ons stapt meer dan 10% van de personeelsleden in een jaar over naar een hogere functie of een functie met bredere verantwoordelijkheden.

De uitdaging zit hem wat mij betreft niet meer in het imago van de logistiek. In het verleden werd er natuurlijk gezegd dat vooral voor starters het werk in de logistiek niet zo aantrekkelijk zou zijn en fysiek zwaar. Om me heen hoor ik dat dit nog steeds wel speelt, maar zelf heb ik het idee dat dit beeld in vergelijking met tien jaar geleden echt is veranderd. De logistieke sector heeft er veel in geïnvesteerd om dat recht te trekken. Als Broekman laten we ons zien bij hogescholen en universiteiten om aan ons imago te werken.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement