Dit is de nieuwe kennisagenda van TKI Dinalog in vijf thema’s

wetenschappelijk onderzoek

De Nationale Kennisagenda Logistiek 2024-2027 richt zich de komende jaren op vijf thema’s: 1) Circulaire economie, 2) Energietransitie, 3) Veerkracht & verstoringen, 4) Bevolkingsgroei & demografische ontwikkelingen, 5) Maatschappelijk verdienvermogen & brede welvaart. De thema’s worden ook aan een interdisciplinaire analyse onderwopen. TKI Dinalog heeft de kennisagenda opgesteld ten behoeve van de Topsector Logistiek. De thema’s zijn ‘het kompas voor het ontwikkelingen van uitvragen voor onderzoek en het beoordelen van onderzoeksvoorstellen’, meldt de Topsector Logistiek in een toelichting.

Foto: Shutterstock

‘Het doel is om in samenwerkingsverbanden tussen kennisinstellingen, bedrijven en overheden kennis en innovaties te ontwikkelingen die bijdragen aan lange termijn vernieuwing en fundamentele systeemveranderingen binnen de logistieke sector en de maatschappij’, aldus de Topsector en wetenschappelijk uitvoerder TKI Dinalog in het begeleidende document.

Op het gebied van circulaire economie (1) betreft een belangrijke kennisvraag het schaalniveau (regionaal, Europees) van het verzamelen en recyclen voor veschillende typen producten en materialen en locatiekeuzes voor de bijbehorende logistieke infrastructuur. Ook is de vraag wat de circulaire economie gaat betekenen voor goederenvervoerstromen.

Inzicht

Het vraagstuk ‘Energietransitie’  (2) richt zich onder meer op de vraag hoe bedrijven hun uitstoot in de logistieke ketens kan reduceren. En op hoe bedrijven inzicht kunnen krijgen in de CO2-uitstoot van hun leveranciers en klanten. Het onderzoeksveld ‘Veerkracht en verstoringen’ (3) richt zich op het veerkrachtiger maken van ketens. ‘Dat kan vragen om een totaal herontwerp van internationale ketens en het meer lokaal gebruikmaken van leveranciers, productiecapaciteit en materialen. Maar ook bijvoorbeeld verdelingsvraagstukken bij schaarste en vraagstukken rondom mogelijke overnames van strategische logistieke infrastructuur, zoals havens’, meldt de Topsector Logistiek.

Het thema ‘Bevolkingsgroei’ (4) bekijkt vooral hoe logistieke ketens een groeiende (stedelijke) bevolking kunnen blijven bedienen binnen de beperkte ruimte, infrastructuur en krappe arbeidsmarkt. Het thema ‘Maatschappelijk verdienmogen’ (5) richt zich onder meer op de vraag hoe het logistieke systeem verbeterd kan worden en kan bijdragen aan het welzijn van de bevolking.

‘Een belangrijke vraag is welke nieuwe beroepen en vaardigheden nodig zijn in de sector om alle ontwikkelingen en transities op een goede manier op te pakken’, meldt de Topsector. ‘Het gaat ook om het vinden van een goede balans tussen het exploiteren van huidige, niet duurzame maar winstgevende activiteiten en het exploreren van nieuwe toekomstbestendige activiteiten binnen het logistieke ecosysteem.’

Cross-overs

De ‘Interdisciplinaire analyse van uitdagingen en oplossingsrichtingen’ vraagt om een samenwerking tussen kennisinstellingen, bedrijven en overheid binnen de verschillende disciplines en het leggen van cross-overs tussen de verschillende Topsectoren. ‘Samenwerking binnen het bredere mobiliteitssysteem van goedereren en personenvervoer en tussen verschillende modaliteiten is daarbij noodzakelijk, bijvoorbeeld bij het ontwikkelingen en vernieuwen van weg-, laad- en tankinfrastructuur.’

De Topsector Logistiek is een samenwerking tussen de ministeries van Economische Zaken en Klimaat, Infrastructuur en Waterstaat, Connekt en TKI Dinalog.

Dit is de nieuwe kennisagenda van TKI Dinalog in vijf thema’s | NT

Dit is de nieuwe kennisagenda van TKI Dinalog in vijf thema’s

wetenschappelijk onderzoek

De Nationale Kennisagenda Logistiek 2024-2027 richt zich de komende jaren op vijf thema’s: 1) Circulaire economie, 2) Energietransitie, 3) Veerkracht & verstoringen, 4) Bevolkingsgroei & demografische ontwikkelingen, 5) Maatschappelijk verdienvermogen & brede welvaart. De thema’s worden ook aan een interdisciplinaire analyse onderwopen. TKI Dinalog heeft de kennisagenda opgesteld ten behoeve van de Topsector Logistiek. De thema’s zijn ‘het kompas voor het ontwikkelingen van uitvragen voor onderzoek en het beoordelen van onderzoeksvoorstellen’, meldt de Topsector Logistiek in een toelichting.

Foto: Shutterstock

‘Het doel is om in samenwerkingsverbanden tussen kennisinstellingen, bedrijven en overheden kennis en innovaties te ontwikkelingen die bijdragen aan lange termijn vernieuwing en fundamentele systeemveranderingen binnen de logistieke sector en de maatschappij’, aldus de Topsector en wetenschappelijk uitvoerder TKI Dinalog in het begeleidende document.

Op het gebied van circulaire economie (1) betreft een belangrijke kennisvraag het schaalniveau (regionaal, Europees) van het verzamelen en recyclen voor veschillende typen producten en materialen en locatiekeuzes voor de bijbehorende logistieke infrastructuur. Ook is de vraag wat de circulaire economie gaat betekenen voor goederenvervoerstromen.

Inzicht

Het vraagstuk ‘Energietransitie’  (2) richt zich onder meer op de vraag hoe bedrijven hun uitstoot in de logistieke ketens kan reduceren. En op hoe bedrijven inzicht kunnen krijgen in de CO2-uitstoot van hun leveranciers en klanten. Het onderzoeksveld ‘Veerkracht en verstoringen’ (3) richt zich op het veerkrachtiger maken van ketens. ‘Dat kan vragen om een totaal herontwerp van internationale ketens en het meer lokaal gebruikmaken van leveranciers, productiecapaciteit en materialen. Maar ook bijvoorbeeld verdelingsvraagstukken bij schaarste en vraagstukken rondom mogelijke overnames van strategische logistieke infrastructuur, zoals havens’, meldt de Topsector Logistiek.

Het thema ‘Bevolkingsgroei’ (4) bekijkt vooral hoe logistieke ketens een groeiende (stedelijke) bevolking kunnen blijven bedienen binnen de beperkte ruimte, infrastructuur en krappe arbeidsmarkt. Het thema ‘Maatschappelijk verdienmogen’ (5) richt zich onder meer op de vraag hoe het logistieke systeem verbeterd kan worden en kan bijdragen aan het welzijn van de bevolking.

‘Een belangrijke vraag is welke nieuwe beroepen en vaardigheden nodig zijn in de sector om alle ontwikkelingen en transities op een goede manier op te pakken’, meldt de Topsector. ‘Het gaat ook om het vinden van een goede balans tussen het exploiteren van huidige, niet duurzame maar winstgevende activiteiten en het exploreren van nieuwe toekomstbestendige activiteiten binnen het logistieke ecosysteem.’

Cross-overs

De ‘Interdisciplinaire analyse van uitdagingen en oplossingsrichtingen’ vraagt om een samenwerking tussen kennisinstellingen, bedrijven en overheid binnen de verschillende disciplines en het leggen van cross-overs tussen de verschillende Topsectoren. ‘Samenwerking binnen het bredere mobiliteitssysteem van goedereren en personenvervoer en tussen verschillende modaliteiten is daarbij noodzakelijk, bijvoorbeeld bij het ontwikkelingen en vernieuwen van weg-, laad- en tankinfrastructuur.’

De Topsector Logistiek is een samenwerking tussen de ministeries van Economische Zaken en Klimaat, Infrastructuur en Waterstaat, Connekt en TKI Dinalog.