Maastricht Airport wint tweede rechtszaak om volledig gebruik baan

Luchtvracht

Maastricht Aachen Airport mag de volledige lengte van de landingsbaan (2750 meter) blijven gebruiken voordat er nieuwe regels komen.

Dit heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg dinsdag bepaald. Volgens de oude regelgeving mag slechts 2.500 meter van de baan worden gebruikt, maar minister Cora van Nieuwenhuizen (luchtvaart) heeft recent besloten dat de volledige lengte van 2.750 meter van de baan mag worden benut in afwachting van een nieuw luchthavenbesluit.

Zij wijst er bij het besluit op dat het gebruik van de gehele baan, die nodig is om meer intercontinentaal vrachtvervoer af te wikkelen, past binnen de bestaande geluidscontouren van de luchthaven en geen extra overlast oplevert. De rechter was het met die zienswijze van de minister eens. ‘Dat betekent dat de exploitant van de luchthaven nu al de volledige baanlengte kan benutten’, aldus de rechter.

Negentien omwonenden en de Stichting Geen Uitbreiding Vliegveld Beek wilden dat de minister de huidige regels zou handhaven. Via de bestuursrechter wilden ze dit afdwingen. Voor de tegenstanders van uitbreiding zijn nog wel juridische procedures mogelijk tegen het luchthavenbesluit dat gebruik van de volledige baan mogelijk maakt.

Maastricht Airport wint tweede rechtszaak om volledig gebruik baan | NT

Maastricht Airport wint tweede rechtszaak om volledig gebruik baan

Luchtvracht

Maastricht Aachen Airport mag de volledige lengte van de landingsbaan (2750 meter) blijven gebruiken voordat er nieuwe regels komen.

Dit heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg dinsdag bepaald. Volgens de oude regelgeving mag slechts 2.500 meter van de baan worden gebruikt, maar minister Cora van Nieuwenhuizen (luchtvaart) heeft recent besloten dat de volledige lengte van 2.750 meter van de baan mag worden benut in afwachting van een nieuw luchthavenbesluit.

Zij wijst er bij het besluit op dat het gebruik van de gehele baan, die nodig is om meer intercontinentaal vrachtvervoer af te wikkelen, past binnen de bestaande geluidscontouren van de luchthaven en geen extra overlast oplevert. De rechter was het met die zienswijze van de minister eens. ‘Dat betekent dat de exploitant van de luchthaven nu al de volledige baanlengte kan benutten’, aldus de rechter.

Negentien omwonenden en de Stichting Geen Uitbreiding Vliegveld Beek wilden dat de minister de huidige regels zou handhaven. Via de bestuursrechter wilden ze dit afdwingen. Voor de tegenstanders van uitbreiding zijn nog wel juridische procedures mogelijk tegen het luchthavenbesluit dat gebruik van de volledige baan mogelijk maakt.