EASA stelt dat het bij de ontheffing ging om een tijdelijk maatregel om de passagiersmaatschappijen aan wat extra inkomsten te helpen gedurende de coronacrisis. Gelijktijdig was er door het wegvallen van de passagiersvluchten ook een groot gebrek aan capaciteit ontstaan en konden de ‘cargo only’-vluchten een steentje bijdragen aan de markt, die bijna geheel afhankelijk werd van de capaciteit op vrachtvliegtuigen.

Herstel

De EU-dienst wijst er in een toelichting op de maatregel op dat het internationaal passagiersvervoer de laatste maanden een flink herstel heeft laten zien en er weer voldoende belly-capaciteit aan de luchtvrachtmarkt is toegevoegd waardoor de ‘druk op de logistiek een stuk minder is geworden dan in het begin van 2020’.

Overigens wordt dat laatste door luchtvaartorganisatie IATA ontkent. De belangenorganisatie stelt in de laatste marktmonitor dat er intercontinentaal nog steeds sprake is van een capaciteitstekort van bijna 6%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement