Maersk heeft besloten de naar schatting 13.000 kuub water, wat overeen komt met een stuk of vijf Olympische wedstrijdzwembaden, voorlopig in het schip te laten om corrosie van cruciale onderdelen zo veel mogelijk te voorkomen. De rederij gaat er van uit dat de schade volledig hersteld kan worden. Geschat wordt dat de sleepreis ongeveer een week in beslag gaat nemen.

Het leegpompen van de machinekamer gaat waarschijnlijk een maand in beslag nemen. Palle Laursen, hoofd scheepsmanagement van Maersk Line, verwacht dat de totale reparatieklus ruim drie maanden gaat duren. De lading van ruim 13.500 teu is inmiddels met andere schepen op weg naar de bestemming.

De ‘Emma Maersk’, met een capaciteit van 15.550 teu een van de grootste containerschepen ter wereld, maakte twee weken geleden bij het invaren van het Suezkanaal in zuidelijke richting plotseling water. Oorzaak bleek een kapotte hekschroef te zijn, waardoor via de tunnel van de as water kon binnendringen. De zeven zusterschepen van de Emma mogen hun hekschroeven in afwachting van nader onderzoek voorlopig niet gebruiken.

De berging wordt uitgevoerd door Svitzer, eveneens onderdeel van A.P. Møller-Mærsk, die daarvoor de ‘Fairmount Alpine’ van het in Rotterdam gevestigde Fairmount Marine heeft gecontracteerd. Die 75 meter lange zeesleper heeft een vermogen van ruim 16.000 pk en een zogenoemde paaltrek van ruim 200 ton.

Lees ook: ‘Emma Maersk’ maakt water in Suezkanaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement