Dat stelt het Franse maritieme databureau Alphaliner. De gecombineerde vloot van APL (541.000 teu) en CMA CGM (1,79 miljoen teu) heeft een totale capaciteit van 2,33 miljoen teu. Dat is 11,5% van de wereldwijde containercapaciteit.
Deze acquisitie haalt de overname van P&O Nedlloyd door Maersk tien jaar geleden in. P&O Nedloyd had een totale capaciteit van 460.000 teu toen de Denen de containercarrier inlijfden. De overname van CSAV (270.000 teu) door Hapag-Lloyd in december 2014 staat op de derde plek.
CMA CGM heeft tot en met 7 december het exclusieve recht om te onderhandelen met NOL over een overname. In eerste instantie was ook Maersk Line in de race voor een overname.
Na jaren overnamegeruchten en vruchteloze onderhandelingen lijkt moederbedrijf NOL met CMA CGM nu eindelijk een onderkomen te hebben gevonden voor APL. Dat stemt aandeelhouders overigens vrolijk. Het aandeel van NOL steeg direct zo’n 6% toen bekend werd dat er alleen nog met de Fransen gesproken wordt.
Het afhaken van Maersk Line betekent overigens niet dat de Denen stil blijven op de overnamemarkt. Sören Toft, COO van Maersk Line, heeft vanochtend in verschillende media laten weten dat er nog meer overnamekandidaten zijn. Hij wil echter geen concrete namen noemen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?