Er werd onder meer gediscussieerd over de stelling, dat de consolidatie in de containerlijnvaart moet stoppen, omdat de machtsblokken te groot worden. We mogen stellen dat 2016 het jaar van de consolidatie was in de intercontinentale containervaart.

De lijnvaart tussen de continenten wordt steeds meer gedomineerd door een kleine groep reders, hield redacteur Tobias Pieffers (foto) het gezelschap voor. Waren er in 2015 nog zeventien containercarriers actief, inmiddels is dat teruggelopen tot veertien en ultimo 2017 zou de stand uitkomen op tien. In dat getal is een eventueel samengaan van Evergreen en OOCL, waarover gespeculeerd wordt, niet meegenomen. Zoals bekend is de drijvende kracht achter de consolidatie de zoektocht naar kostenverlaging. Consolidatie zien we niet alleen in de vorm van fusies, maar ook door de samenwerking in allianties. Ook daar neemt het aantal spelers af. Per 2017, als Hamburg Süd is overgenomen door Maersk, zullen er nog maar drie allianties zijn.

Dwingende rol
Het goede nieuws voor Rotterdam is, dat het in het nieuwe alliantieschema zestiem calls krijgt en het daarmee veel beter doet dan andere havens. Een slechte ontwikkeling is dat de inkoopkracht van drie grote allianties veel dwingender is. Dit brengt risico’s met zich mee voor havens en terminals. Als een reder besluit een haven niet langer aan te lopen, dan is het volumeverlies groot. Tineke Netelenbos is het daarom eens met de stelling dat aan de consolidatiegolf een eind moet komen. Niet alleen vanwege de belangen van Rotterdam, maar ook omdat short sea rederijen voor veel van hun lading afhankelijk zijn van de grote carriers. ‘We worden te afhankelijk van een klein aantal grote spelers.’ Martin Commandeur van verlader SAB Miller viel Netelenbos bij. ‘Verladers en aanbieders hebben baat bij een goede marktwerking. Wat we in de lijnvaart zien zit tegen marktverstoring aan. Het begint te lijken op een kartel.

Kansen
Emile Hoogsteden, Director Containers, Breakbulk and Logistics bij Havenbedrijf Rotterdam zag het anders. Hij verwacht inderdaad intensieve gesprekken tussen havendirecties en reders. ‘Maar er is ook een positief punt te onderscheiden. Er wordt straks minder vaak onnodig geïnvesteerd in havens. De reders zullen meer informatie met elkaar gaan delen en dat zal leiden tot een efficiëntere logistiek.’ Hoogsteden verwacht aanvankelijk meer onrust, ‘maar na een jaar volgt meer samenwerking’.

Ruud Vat, van Neele-Vat Logistics zag het genuanceerd: ‘We verliezen flexibiliteit bij te veel concentratie. Maar je zult ook partijen zien die kansen zien en opstaan.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement