De bedrijfstak vreest dat de crisis nog zeer lang zal blijven doorwerken, gezien het ‘laat-cyclische karakter van de sector’. Dat geldt bijvoorbeeld voor scheepsnieuwbouw. De meeste werven hebben nu nog goed gevulde orderportefeuilles, maar de order-intake droogt op, waardoor de gevolgen mogelijk nog jaren voelbaar zijn.
Sommige projecten lopen nu al vertraging op door problemen bij het aanleveren van onderdelen. Enerzijds begint de levering vanuit China weer op gang te komen, anderzijds liggen fabrieken in onder meer Finland en Italië nog stil. De problemen zijn acuut voor reparatiewerven, die de orderontvangst nagenoeg hebben zien wegvallen.
Onbalans
NML zegt dat zowel het aantal zeeschepen als het aantal binnenvaartschepen tijdens het eerste kwartaal in de Nederlandse haven nog ongeveer gelijk was aan vorig jaar. Wel daalde de overslag.
De organisatie wijst op de toenemende onbalans. Volle containers blijven in de haven staan door de sluiting van Duitse fabrieken en er wordt minder geëxporteerd. Ook de binnenvaart heeft daar last van, al wordt het slinkende volume nog door ongeveer evenveel schepen vervoerd.
Bemanningen
Meest prangende probleem in de zeescheepvaart blijft vooralsnog dat veel bemanningen noodgedwongen aan boord moeten blijven omdat ze niet gewisseld kunnen worden. Daarnaast maken veel rederijen zich zorgen over hun financiële positie. Die is nu nog stabiel, maar dat kan in de toekomst veranderen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?