Het gaat om het zuidelijke deel tussen Suez aan de zuidelijke ingang en de Bittermeren, het stuk waar de ‘Ever Given’ op 23 maart vastliep en het kanaal vervolgens zes dagen lang blokkeerde. SCA kondigde recentelijk al aan van plan te zijn om het zuidelijke deel van het kanaal te verbreden en de verdubbeling van het noordelijke deel, die in 2015 open ging, met tien kilometer te verlengen tot 82 kilometer.

Vaargeul

Het zuidelijke deel moet over een lengte van dertig kilometer met veertig meter worden verbreed. Dit bestaat uit een vaargeul, waar in twee richtingen wordt gevaren. Ook de diepgang wordt vergroot, zodat in de toekomst nog grotere schepen door het kanaal van de Middellandse naar de Rode Zee, en vice versa, kunnen varen zonder om Afrika heen te moeten. Al-Sisi wil dat de verbreding binnen twee jaar klaar is.

De kanaalbeheerder heeft laten weten ‘onmiddellijk te beginnen met de uitvoering van het voorgestelde ontwikkelingsplan en een tijdschema te ontwikkelen om het project zo snel mogelijk te voltooien’. Volgens SCA zijn de baggerwerkzaamheden inmiddels al begonnen met de inzet van de gloednieuwe ‘Mohab Mamesh’. Dit in Nederland gebouwde Egyptische baggerschip kwam vorige maand in het kanaal aan en is op dit moment het grootste in de regio.

‘Ever Given’

Intussen ligt de ‘Ever Given’ al ruim anderhalve maand aan de ketting op het Great Bitter Lake en lijkt er nog geen compromis in zicht over de schadeclaim, die de SCA tegen de rederij Shoei Kisen Kaisha (SKK) heeft ingesteld. De kanaalbeheerder heeft zijn eis van oorspronkelijk ruim 900 miljoen dollar voor vrijgave van het schip vorige week verlaagd tot 600 miljoen. SKK noch verzekeraar UK P&I hebben daar in het openbaar op gereageerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding