President Harold J. Daggett heeft rederijen gewaarschuwd om niet met autonoom varende schepen ILA-havens binnen te lopen ‘want ze zullen niet door onze leden worden gelost’. In vrijwel alle havens aan de Amerikaanse en de Canadese oostkust en aan de Golf van Mexico is de ILA de machtigste vakbond.
Autonome containerschepen
Hij reageert daarmee op publicaties is de media dat met name Noorwegen en Japan snel vooruitgang boeken met de ontwikkeling van autonoom varende containerschepen. Volgens hem worden ‘werknemers over de hele wereld aangevallen door de dreiging van automatisering van hebzuchtige bedrijven die alleen geïnteresseerd zijn in geld en het elimineren van werknemers die hen hebben geholpen hun bedrijven op te bouwen’. Hij voegde eraan toe dat de bond er alles aan zal doen om banen van maritieme arbeiders te redden.
De bond heeft een lange traditie in het tegenhouden van mechanisering en automatisering van havenwerk om banen in stand te houden. Zo heeft de ILA onder verwijzing naar de veiligheid van werknemers in de jaren zeventig geprobeerd om de overgang naar containerisatie, die in de Verenigde Staten is ontstaan, tegen te houden. Ook heeft de bond zich steeds verzet tegen automatisering van containerterminals.
Aan banden gelegd
Nog maar drie jaar geleden sloot de ILA een zesjarig raamcontract met de terminals, waarin automatisering aan banden wordt gelegd. In ruil daarvoor beloofde de bond om ‘de productiviteitsniveaus te handhaven boven wat geautomatiseerde apparatuur zou kunnen produceren’. De ILA zegt dat die belofte is nagekomen en dat de overeenkomst zijn leden aan het werk heeft gehouden.
Daggett zegt zich ook na afloop van die overeenkomst te zullen blijven verzetten tegen elke vorm van automatisering: ‘Als een bedrijf geautomatiseerde schepen ontwikkelt, heeft het ook plannen voor het geautomatiseerd laden en lossen van vracht van deze bemanningsloze schepen. Dat gaat onder mijn toezicht niet gebeuren’.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?