Duitse expediteurs razend over boeking-stop Hamburg Süd

Containervaart

Duitse expediteurs kunnen vanaf deze week niet langer meer terecht bij Hamburg Süd, dochterbedrijf van het Deense Maersk, voor directe boekingen.

Dat is een klacht die de Duitse transportkrant DVZ heeft opgetekend uit de mond van veel boze expediteurs in de Duitse markt. Voor vrijdag heeft de expeditievereniging van de haven van Bremen al de pers uitgenodigd om zijn ongenoegen uit te spreken over de maatregel van de Duitse rederij.  Verder willen de expediteurs de huidige ‘fricties in de samenwerking’ tussen de branche en de containerrederijen nader toelichten

Grote verladers

De Duitse expediteurs zouden volgens de krant razend zijn over de behandeling door Hamburg Süd. Volgens bronnen worden geen containerposities meer aangeboden aan expediteurs en wil de rederij alleen nog direct aan verladers capaciteit ter beschikking stellen. Eerder was al aangekondigd dat de regels voor boekingen vanaf het 1 januari van het komend jaar zouden worden gewijzigd.

Een woordvoerder van Hamburg-Süd bevestigt aan de DVZ de maatregel en stelt dat de rederij zich in navolging van het Deense moederbedrijf meer op de grote klanten wil concentreren. Ook zullen aanvullende logistieke diensten worden aangeboden aan de verladers boven alleen het containervervoer waardoor de expediteur overbodig wordt.

Online boeken via Spot

Volgens Hamburg-Süd kunnen expediteurs nog wel steeds gebruikmaken van de boekingtool ‘Spot’ van Maersk om lading te boeken op de containerschepen van de Duitse rederij, maar dat niet langer gebruik kan worden gemaakt van de portal ‘Instant’ van de Duitse containerrederij. Een van die expediteurs die daar onlangs ook achter kwam is Transitex, dat NT tipte over een mailwisseling die heeft plaatsgevonden met Hamburg Süd.

In de mailwisseling, ingezien door deze krant, worstelt Transitex met een inlogcode om toegang te krijgen tot de Hamburg Süd-diensten en wil Hamburg Süd de klant daar in eerste instantie nog wel mee helpen, totdat de rederij een paar weken geleden aan Transitex liet weten dat het in verband met de op 1 januari door te voeren ‘strategiewijziging’ bij Hamburg Süd weinig zinvol meer is om nog een account aan te maken.

Lees ook: Eerste meldingen van expediteurs die een blauwtje lopen bij Maersk

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Duitse expediteurs razend over boeking-stop Hamburg Süd | NT

Duitse expediteurs razend over boeking-stop Hamburg Süd

Containervaart

Duitse expediteurs kunnen vanaf deze week niet langer meer terecht bij Hamburg Süd, dochterbedrijf van het Deense Maersk, voor directe boekingen.

Dat is een klacht die de Duitse transportkrant DVZ heeft opgetekend uit de mond van veel boze expediteurs in de Duitse markt. Voor vrijdag heeft de expeditievereniging van de haven van Bremen al de pers uitgenodigd om zijn ongenoegen uit te spreken over de maatregel van de Duitse rederij.  Verder willen de expediteurs de huidige ‘fricties in de samenwerking’ tussen de branche en de containerrederijen nader toelichten

Grote verladers

De Duitse expediteurs zouden volgens de krant razend zijn over de behandeling door Hamburg Süd. Volgens bronnen worden geen containerposities meer aangeboden aan expediteurs en wil de rederij alleen nog direct aan verladers capaciteit ter beschikking stellen. Eerder was al aangekondigd dat de regels voor boekingen vanaf het 1 januari van het komend jaar zouden worden gewijzigd.

Een woordvoerder van Hamburg-Süd bevestigt aan de DVZ de maatregel en stelt dat de rederij zich in navolging van het Deense moederbedrijf meer op de grote klanten wil concentreren. Ook zullen aanvullende logistieke diensten worden aangeboden aan de verladers boven alleen het containervervoer waardoor de expediteur overbodig wordt.

Online boeken via Spot

Volgens Hamburg-Süd kunnen expediteurs nog wel steeds gebruikmaken van de boekingtool ‘Spot’ van Maersk om lading te boeken op de containerschepen van de Duitse rederij, maar dat niet langer gebruik kan worden gemaakt van de portal ‘Instant’ van de Duitse containerrederij. Een van die expediteurs die daar onlangs ook achter kwam is Transitex, dat NT tipte over een mailwisseling die heeft plaatsgevonden met Hamburg Süd.

In de mailwisseling, ingezien door deze krant, worstelt Transitex met een inlogcode om toegang te krijgen tot de Hamburg Süd-diensten en wil Hamburg Süd de klant daar in eerste instantie nog wel mee helpen, totdat de rederij een paar weken geleden aan Transitex liet weten dat het in verband met de op 1 januari door te voeren ‘strategiewijziging’ bij Hamburg Süd weinig zinvol meer is om nog een account aan te maken.

Lees ook: Eerste meldingen van expediteurs die een blauwtje lopen bij Maersk

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement