Met omicron-kater het nieuwe jaar in

bezorgdheid logistieke ketens

Hartgrondig hopen de virologen dat de omicron-variant van het coronavirus zich ontpopt als een ‘blessing in disguise’ vanwege de signalen uit Zuid-Afrika dat het nieuwste lid van de Covid-19-familie minder ziekmakend is, maar voorlopig veroorzaakt de superbesmettelijke variant, die het R-getal tot in een baan rond de aarde lijkt te kunnen lanceren, vooral problemen. Zo neemt in de transportsector de bezorgdheid toe dat omicron de logistieke keten verder kan ontwrichten. De internationale vakbond International Transport Workers’ Federation (ITF) spreekt al van een ‘Omicron crew crunch’ (‘Omicron bemanningscrisis’).

De komst van de veel besmettelijkere omicron-variant betekent onder meer dat het nog moeilijker wordt om corona buiten de deur te houden in China, het land dat als laatste der Mohikanen nog een zero tolerance-beleid voert in de strijd tegen Covid-19. Medestrijder Australië staakte haar zero covid-strategie afgelopen augustus, Nieuw-Zeeland en Singapore gooiden in oktober de handdoek in de ring.

Wei Lit Yew, docent internationale studies aan Hong Kong Baptist University, voorspelt in een opinieartikel op Channel News Asia dat China het zero tolerance-beleid nog lange tijd in stand zal proberen te houden. Een belangrijke reden is dat de Chinese bevolking dit beleid waardeert, schrijft hij, terwijl de Chinese regering er volgens hem ook alles aan gelegen is om het land coronavrij te houden tijdens de Olympische Winterspelen (februari) en het twintigste Nationaal Congres van de Communistische Partij (najaar 2022). Bovendien vreest China een grote gezondheidscrisis als het net als de rest van de wereld zou overstappen op een beleid van (deels) leren leven met het virus. Beijing University berekende dat het loslaten van zero tolerance zou leiden tot 630.000 coronabesmettingen per dag, een aantal dat volgens de universiteit een te groot beslag zou leggen op de Chinese gezondheidszorg.

Ningbo

Het blijven vasthouden aan zero tolerance zou betekenen dat China aanvallen van het coronavirus blijft afwenden door besmette mensen snel te isoleren, massaal te testen en desnoods bedrijven tijdelijk op slot te doen en transportoperaties stil te leggen.

De coronameter werkelijk dichtbij de ‘0’ houden, dat wilde de afgelopen weken eigenlijk al niet meer lukken in China. Toch toonde de overheid er nog alles aan te willen doen om de beginnende uitbraken, waarbij ook al omicron-besmettingen werden getraceerd, in de kiem te smoren.

Ningbo, de grote havenstad waar in augustus al wekenlang een containerterminal werd stilgelegd vanwege een coronageval, werd daarbij andermaal een van de getroffen zenuwcentra. Zhejiang, de Chinese provincie waarvan Ningbo de havenstad is, telde vorige week nog enkele honderden coronabesmettingen, wat voor Chinese begrippen fors is. De autoriteiten waarschuwden dat het virus zich relatief snel lijkt te verspreiden en in reactie daarop hebben verschillende fabrieken in de provincie hun deuren gesloten, waaronder een batterijenproducent en een farmaceutisch bedrijf. In de haven van Ningbo kreeg dit keer vooral het in- en uitgaande vrachtwagenverkeer te maken met restricties, maar ook de containerscheepvaart, nog nauwelijks bekomen van de afsluiting en de daaruit voortvloeiende congestie van afgelopen augustus, ondervond meteen weer overlast. Het aantal wachtende schepen bij de haven liep alweer in de tientallen.

Ook in Shanghai werd afgelopen weken geworsteld met corona, met lokale maatregelen tot gevolg. Zo werden op zekere zondagavond 33.000 Donald Duck-aanhangers opgesloten in Shanghai Disneyland omdat aan het licht was gekomen dat een persoon met corona fluitend in het pretpark had rondgewandeld. Pas nadat tests hadden uitgewezen dat de overige bezoekers allemaal coronavrij waren, mocht iedereen naar huis.

De recente maatregelen in de Chinese zeehavens zijn vooralsnog niet zo ingrijpend als dit voorjaar in Shenzhen, waar het havenwerk toen zo lang stil lag dat supply chain-deskundigen hartje zomer al begonnen te vrezen voor de aanvoer van de kerstcadeaus. Maar scheepvaartdeskundige Lars Jensen van consultant Vespucci Maritime heeft nu wel gewaarschuwd, dat het risico van nieuwe havensluitingen door de komst van de omicron-variant opnieuw hoog is. ‘Het risico van een grote impact van een zich door China verspreidend omicron is beslist aanzienlijk, en we zouden best eens veel meer turbulentie in de supply chain kunnen gaan zien’.

Zeelieden

Een andere manier waarop omicron de logistiek kan tarten, is door in de wereldwijde transportsector een hausse van ziekmeldingen te veroorzaken. De internationale vakbond International Transport Workers’ Federation (ITF) spreekt voor de scheepvaartsector al van een ‘Omicron crew crunch’, een ‘Omicron bemanningscrisis’. Regeringen doen hun grenzen weer op slot voor zeelieden, aldus de ITF, en om dat probleem het hoofd te bieden, heeft de ITF samen met onder meer de International Chamber of Shipping (ICS) een eigen lijst van erkende quarantainefaciliteiten (hotels) opgesteld. Dit om, aldus de ITF, ‘te garanderen dat zeevarenden veilig aan boord van schepen kunnen ondanks de onvoorspelbare veranderingen in het grensbeleid van regeringen’.

Het nieuw opgezette quarantaineprogramma is volgens de ITF bittere noodzaak, ‘om te verhinderen dat de scheepvaartbranche terugkeert naar de ergste extremen van de bemanningscrisis, die tegen het einde van 2020 vierhonderdduizenden zeevarenden gevangen hield op hun schepen, waar ze moesten doorwerken terwijl hun oorspronkelijke contracten al verlopen waren.’

Toen omicron vorige maand de kop opstak in Zuid-Afrika, haastten transportorganisaties zich om te waarschuwen dat overheden geen paniekvoetbal moesten spelen. Ze betoogden dat regeringen moesten waken voor een ‘knee-jerk reaction’. Guy Platten, secretaris-generaal van de ICS, stelde dat ‘onze transportarbeiders de afgelopen twee jaar tijdens de pandemie onvermoeibaar hebben doorgewerkt om de wereldwijde bevoorradingsketen draaiende te houden, en ze bevinden zich nu op een breekpunt’. In plaats van nieuwe beperkingen in te stellen, moeten de mensen juist ruim baan krijgen om kerstmis met hun dierbaren te kunnen vieren, aldus Platten.

Luchtvaartorganisatie IATA, dat bij monde van directeur Willie Walsh regeringen beschuldigde van een ‘pavlovreactie’, verwees naar de adviezen van wereldgezondheidsorganisatie WHO, die stelt dat uitgebreide reisrestricties de verspreiding van het virus beslist niet tegengaan. Vrachtvervoer van essentiële goederen moet volgens de WHO tijdens een pandemie juist altijd voorrang krijgen.

Stephen Cotton, algemeen secretaris van de ITF, fulmineerde dat ‘dezelfde regeringen die de wereldwijde toegang tot vaccins blokkeerden, nu de eersten zijn om hun grenzen te sluiten om de omicron-variant buiten te houden.’ Umberto de Pretto, secretaris-generaal van wegvervoerorganisatie IRU, voegde eraan toe dat ‘de Covid-geschiedenis zich herhaalt en regeringen unilateraal in mum van tijd honderden regels hebben veranderd die van invloed zijn op het passeren van grenzen door transportarbeiders.’

Hoge prijs

Nederland heeft bij het opwerpen van de barricaden tegen omicron wel uitzonderingen gemaakt voor onder meer truckersrestaurants en zeemanshuizen, maar internationaal geldt volgens De Pretto toch dat vrachtwagenchauffeurs telkens weer de dupe zijn en ‘een hoge prijs betalen om simpelweg hun werk uit te kunnen voeren’. De IRU-man voegde eraan toe: ‘Zij, en wij allen die van hun diensten afhankelijk zijn, verdienen veel beter dan dat.’

Tankerrederijen, die voor hun brandstoftransporten afhankelijk zijn van zoveel mogelijk internationale mobiliteit, en cruiserederijen, die gebaat zijn bij rust aan het coronafront zodat reizigers weer aan boord durven te komen, zullen de omicron-variant vervloeken, terwijl pakketvervoerders en containerrederijen bij nieuwe logistieke strubbelingen minder snel in paniek zullen raken. Die kregen door elke coronavariant tot nu toe alleen maar meer wind in de zeilen geblazen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Met omicron-kater het nieuwe jaar in | NT

Met omicron-kater het nieuwe jaar in

bezorgdheid logistieke ketens

Hartgrondig hopen de virologen dat de omicron-variant van het coronavirus zich ontpopt als een ‘blessing in disguise’ vanwege de signalen uit Zuid-Afrika dat het nieuwste lid van de Covid-19-familie minder ziekmakend is, maar voorlopig veroorzaakt de superbesmettelijke variant, die het R-getal tot in een baan rond de aarde lijkt te kunnen lanceren, vooral problemen. Zo neemt in de transportsector de bezorgdheid toe dat omicron de logistieke keten verder kan ontwrichten. De internationale vakbond International Transport Workers’ Federation (ITF) spreekt al van een ‘Omicron crew crunch’ (‘Omicron bemanningscrisis’).

De komst van de veel besmettelijkere omicron-variant betekent onder meer dat het nog moeilijker wordt om corona buiten de deur te houden in China, het land dat als laatste der Mohikanen nog een zero tolerance-beleid voert in de strijd tegen Covid-19. Medestrijder Australië staakte haar zero covid-strategie afgelopen augustus, Nieuw-Zeeland en Singapore gooiden in oktober de handdoek in de ring.

Wei Lit Yew, docent internationale studies aan Hong Kong Baptist University, voorspelt in een opinieartikel op Channel News Asia dat China het zero tolerance-beleid nog lange tijd in stand zal proberen te houden. Een belangrijke reden is dat de Chinese bevolking dit beleid waardeert, schrijft hij, terwijl de Chinese regering er volgens hem ook alles aan gelegen is om het land coronavrij te houden tijdens de Olympische Winterspelen (februari) en het twintigste Nationaal Congres van de Communistische Partij (najaar 2022). Bovendien vreest China een grote gezondheidscrisis als het net als de rest van de wereld zou overstappen op een beleid van (deels) leren leven met het virus. Beijing University berekende dat het loslaten van zero tolerance zou leiden tot 630.000 coronabesmettingen per dag, een aantal dat volgens de universiteit een te groot beslag zou leggen op de Chinese gezondheidszorg.

Ningbo

Het blijven vasthouden aan zero tolerance zou betekenen dat China aanvallen van het coronavirus blijft afwenden door besmette mensen snel te isoleren, massaal te testen en desnoods bedrijven tijdelijk op slot te doen en transportoperaties stil te leggen.

De coronameter werkelijk dichtbij de ‘0’ houden, dat wilde de afgelopen weken eigenlijk al niet meer lukken in China. Toch toonde de overheid er nog alles aan te willen doen om de beginnende uitbraken, waarbij ook al omicron-besmettingen werden getraceerd, in de kiem te smoren.

Ningbo, de grote havenstad waar in augustus al wekenlang een containerterminal werd stilgelegd vanwege een coronageval, werd daarbij andermaal een van de getroffen zenuwcentra. Zhejiang, de Chinese provincie waarvan Ningbo de havenstad is, telde vorige week nog enkele honderden coronabesmettingen, wat voor Chinese begrippen fors is. De autoriteiten waarschuwden dat het virus zich relatief snel lijkt te verspreiden en in reactie daarop hebben verschillende fabrieken in de provincie hun deuren gesloten, waaronder een batterijenproducent en een farmaceutisch bedrijf. In de haven van Ningbo kreeg dit keer vooral het in- en uitgaande vrachtwagenverkeer te maken met restricties, maar ook de containerscheepvaart, nog nauwelijks bekomen van de afsluiting en de daaruit voortvloeiende congestie van afgelopen augustus, ondervond meteen weer overlast. Het aantal wachtende schepen bij de haven liep alweer in de tientallen.

Ook in Shanghai werd afgelopen weken geworsteld met corona, met lokale maatregelen tot gevolg. Zo werden op zekere zondagavond 33.000 Donald Duck-aanhangers opgesloten in Shanghai Disneyland omdat aan het licht was gekomen dat een persoon met corona fluitend in het pretpark had rondgewandeld. Pas nadat tests hadden uitgewezen dat de overige bezoekers allemaal coronavrij waren, mocht iedereen naar huis.

De recente maatregelen in de Chinese zeehavens zijn vooralsnog niet zo ingrijpend als dit voorjaar in Shenzhen, waar het havenwerk toen zo lang stil lag dat supply chain-deskundigen hartje zomer al begonnen te vrezen voor de aanvoer van de kerstcadeaus. Maar scheepvaartdeskundige Lars Jensen van consultant Vespucci Maritime heeft nu wel gewaarschuwd, dat het risico van nieuwe havensluitingen door de komst van de omicron-variant opnieuw hoog is. ‘Het risico van een grote impact van een zich door China verspreidend omicron is beslist aanzienlijk, en we zouden best eens veel meer turbulentie in de supply chain kunnen gaan zien’.

Zeelieden

Een andere manier waarop omicron de logistiek kan tarten, is door in de wereldwijde transportsector een hausse van ziekmeldingen te veroorzaken. De internationale vakbond International Transport Workers’ Federation (ITF) spreekt voor de scheepvaartsector al van een ‘Omicron crew crunch’, een ‘Omicron bemanningscrisis’. Regeringen doen hun grenzen weer op slot voor zeelieden, aldus de ITF, en om dat probleem het hoofd te bieden, heeft de ITF samen met onder meer de International Chamber of Shipping (ICS) een eigen lijst van erkende quarantainefaciliteiten (hotels) opgesteld. Dit om, aldus de ITF, ‘te garanderen dat zeevarenden veilig aan boord van schepen kunnen ondanks de onvoorspelbare veranderingen in het grensbeleid van regeringen’.

Het nieuw opgezette quarantaineprogramma is volgens de ITF bittere noodzaak, ‘om te verhinderen dat de scheepvaartbranche terugkeert naar de ergste extremen van de bemanningscrisis, die tegen het einde van 2020 vierhonderdduizenden zeevarenden gevangen hield op hun schepen, waar ze moesten doorwerken terwijl hun oorspronkelijke contracten al verlopen waren.’

Toen omicron vorige maand de kop opstak in Zuid-Afrika, haastten transportorganisaties zich om te waarschuwen dat overheden geen paniekvoetbal moesten spelen. Ze betoogden dat regeringen moesten waken voor een ‘knee-jerk reaction’. Guy Platten, secretaris-generaal van de ICS, stelde dat ‘onze transportarbeiders de afgelopen twee jaar tijdens de pandemie onvermoeibaar hebben doorgewerkt om de wereldwijde bevoorradingsketen draaiende te houden, en ze bevinden zich nu op een breekpunt’. In plaats van nieuwe beperkingen in te stellen, moeten de mensen juist ruim baan krijgen om kerstmis met hun dierbaren te kunnen vieren, aldus Platten.

Luchtvaartorganisatie IATA, dat bij monde van directeur Willie Walsh regeringen beschuldigde van een ‘pavlovreactie’, verwees naar de adviezen van wereldgezondheidsorganisatie WHO, die stelt dat uitgebreide reisrestricties de verspreiding van het virus beslist niet tegengaan. Vrachtvervoer van essentiële goederen moet volgens de WHO tijdens een pandemie juist altijd voorrang krijgen.

Stephen Cotton, algemeen secretaris van de ITF, fulmineerde dat ‘dezelfde regeringen die de wereldwijde toegang tot vaccins blokkeerden, nu de eersten zijn om hun grenzen te sluiten om de omicron-variant buiten te houden.’ Umberto de Pretto, secretaris-generaal van wegvervoerorganisatie IRU, voegde eraan toe dat ‘de Covid-geschiedenis zich herhaalt en regeringen unilateraal in mum van tijd honderden regels hebben veranderd die van invloed zijn op het passeren van grenzen door transportarbeiders.’

Hoge prijs

Nederland heeft bij het opwerpen van de barricaden tegen omicron wel uitzonderingen gemaakt voor onder meer truckersrestaurants en zeemanshuizen, maar internationaal geldt volgens De Pretto toch dat vrachtwagenchauffeurs telkens weer de dupe zijn en ‘een hoge prijs betalen om simpelweg hun werk uit te kunnen voeren’. De IRU-man voegde eraan toe: ‘Zij, en wij allen die van hun diensten afhankelijk zijn, verdienen veel beter dan dat.’

Tankerrederijen, die voor hun brandstoftransporten afhankelijk zijn van zoveel mogelijk internationale mobiliteit, en cruiserederijen, die gebaat zijn bij rust aan het coronafront zodat reizigers weer aan boord durven te komen, zullen de omicron-variant vervloeken, terwijl pakketvervoerders en containerrederijen bij nieuwe logistieke strubbelingen minder snel in paniek zullen raken. Die kregen door elke coronavariant tot nu toe alleen maar meer wind in de zeilen geblazen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement