De Amerikaanse website FreightWaves meldde voor het weekend op basis van gegevens van de maritieme dataleverancier VesselsValue dat havens aan de Amerikaanse oostkust ernstig verstopt zijn geraakt en wat dat betreft de rol hebben overgenomen van Los Angeles en Long Beach, de havens aan de westkust die lange tijd het zorgenkindje waren van de Amerikaanse transportketen maar die er dit jaar in zijn geslaagd de congestie behoorlijk te beteugelen. Lagen er in januari nog 106 schepen in de file voor Los Angeles/Long Beach, nu zijn het er 26, volgens de VesselsValue-gegevens.

Maar waar het totaal aantal wachtende containerschepen in de VS in januari net onder de 150 lag, waren er het er eind vorige week 153. ‘Een recordfile van containerschepen’, aldus FreightWaves, en dat komt dit keer dus vooral door congestie aan de Amerikaanse oostkust. In slechts zeven weken tijd, aldus FreightWaves, is de Amerikaanse containerschepenfile met 66% toegenomen.

New York

De pijn zit hem vooral in de New York Terminal en Elizabeth APM Terminal, beide in de Port of New York, en de Garden City en Savannah Terminal, beide in de Port of Savannah, waar de wachttijden voor de schepen zijn opgelopen tot meer dan 20 en soms wel 50 uur.

De situatie verschilt sterk per haven. In de Port of Norfolk, zuidelijker aan de oostkust gelegen, zijn de wachttijden volgens VesselsValue nooit boven de 6 uur uitgekomen en hoeft momenteel zelfs helemaal niet te worden gewacht. En zelfs in bijvoorbeeld de Port of Newark, nabij New York, zijn de wachttijden niet zo ernstig.

Vaarschema’s

De extra containerschepen die Maersk nu belooft in te zetten op de route Europa-Oostkust VS, voegen volgens de Deense rederij geen extra capaciteit toe, maar moeten wel gaan verhinderen dat er door vertragingen nog langer gaten worden geslagen in de oorspronkelijke vaarschema’s. De vertragingen zouden daardoor ‘geminimaliseerd’ moeten gaan worden.

De extra vaartuigen zullen de ernstigst verstopte terminals mijden, aldus Maersk, en waar mogelijk zal lading worden overgeboekt naar alternatieve bestemmingen als Norfolk en Baltimore.

Maersk stel verder dat het ‘in nauwe samenwerking met zijn partners’ werkt aan langetermijnoplossingen voor de congestieproblematiek. De problemen zijn volgens de rederij het gevolg van een ‘domino-effect’ door onder meer de wereldwijde congestie, arbeidstekorten (havenarbeiders, truckers) en een lagere terminalcapaciteit (doordat veel ruimte wordt ingenomen door containers die lang in opslag staan).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement