Het bedrijf heeft een memorandum of understanding ondertekend met Panasia, een internationale producent van ‘eco-vriendelijke’ technologie, om hiertoe een CO2-afvang-systeem te testen. De twee bedrijven kennen elkaar, want Panasia installeerde ook al scrubbers op containerschepen van HMM, apparaten die zwavel uit de uitlaatgassen filteren.

HMM en Panasia gaan samen in elk geval een haalbaarheidsstudie, een economische analyse en een risicoanalyse maken en als daar geen heel zorgwekkende conclusies uit komen, zal een reeds door Panasia ontwikkeld afvangsysteem aan boord van enkele HMM-schepen worden geïnstalleerd om die in de praktijk te testen.

Afvangtechnologie

Het idee van de twee bedrijven is niet uniek: al eerder werd in de scheepvaart geëxperimenteerd met afvangtechnologie. Zo concludeerden de Zweedse rederij Stena Bulk en het Oil and Gas Climate Initiative vorig jaar na onderzoek dat CO2-afvang aan boord technisch mogelijk is, maar dat er wel een fors prijskaartje aan hangt, onder meer door de opslagtanks die aan boord nodig zijn. Niet voor niets maakt een economische analyse deel uit van het nieuwe initiatief van HMM en Panasia. De Eindhovense scrubberbouwer VDL AEC Maritime vertelde dit voorjaar in deze krant dat het eveneens bezig is met de ontwikkeling van een CO2-afvang en -opslagsysteem, Ship Based Carbon Capture (SBCC), en voorspelde dat het systeem vanaf 2025 ‘economisch interessant’ zal zijn.

HMM stelt dat CO2-opslag aan boord ‘de potentie heeft om een belangrijke rol te spelen bij het verminderen van CO2-emissies’. De Zuid-Koreaanse rederij verwacht dat het einddoel, een volledig emissievrije vloot in 2050, een mix van verschillende oplossingen zal vergen. Ze kijkt daarbij met name ook naar biobrandstoffen, lng, waterstof en groene ammoniak.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement