In een gezamenlijk persbericht geven de twee bedrijven hoog op over de kwaliteiten van de zogenoemde Aloha-klasse schepen, die maar eventjes 260 meter lang worden en tot de grootste behoren die in de VS zijn gebouwd. Ze worden ‘lng-ready’ afgeleverd en verder opgeleukt met andere groene snufjes, zoals een brandstofbesparende rompvorm en dubbelwandige brandstoftanks.

De drie containerschepen kunnen met een noodsnelheid van ‘meer dan’ 23 knopen varen. Dat is omgerekend 42,5 kilometer per uur, voldoende om lekker achter te kunnen waterskiën. Vraag is wel of deze ‘speedboot-snelheid’ zo’n goed idee is in het huidige slow steaming-tijdsgewricht. Al sinds de kredietcrisis van 2008 proberen containerschepen als het even kan hun snelheid onder de 18 knopen te houden om brandstof te besparen.

Bakbeesten MSC

Over de prijs doen de Amerikanen, in tegenstelling tot wat gangbaar is in de vaak schimmige scheepvaartwereld, niet geheimzinnig: ongeveer 330 miljoen dollar per stuk. Dat is bijna 50% meer dan de twee Aloha-schepen die Philly een paar jaar geleden aan Matson leverde. De oplevering van die ‘grootste containerschepen ooit in de VS gebouwd’ ging met klaroengeschal gepaard.

De lezer zal denken: ‘maar in Azië worden toch véél grotere schepen voor véél minder geld gebouwd?’ Klopt als een bus, en de verklaring is dat het om ‘Jones Act-schepen’ gaat. Matson gaat het trio inzetten op zijn CLX-dienst tussen Long ­Beach en China. Die dienst loopt ook de Amerikaanse eilanden Hawaii en Guam aan, die onder de Jones Act vallen. Die wet bepaalt dat vervoer tussen Amerikaanse havens alleen met in de VS gebouwde schepen mag worden gedaan.

Een vergelijking met een recente order van MSC maakt duidelijk tot welke absurde kostenopdrijving de protectionistische wet leidt. MSC bestelde vorige maand twaalf lng-aangedreven bakbeesten van 16.000 teu voor 180 miljoen dollar per stuk bij Yangzijiang Shipbuilding in China. Ruim vier keer zoveel schip voor iets meer dan de helft van de prijs dus. Anders gezegd, MSC is per 20 teu-slot 11.250 dollar kwijt, Matson met 92.500 dollar een factor 8,2 keer zo veel. Zo wordt de Amerikaanse trots wel heel duur betaald.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement