In het concept van HHI, de Skybench, worden de containers los op elkaar gestapeld in zogenaamde ‘cell guides’. Het systeem bestaat uit vier verticale rails, tussen die rails kan een container gemakkelijk van boven naar beneden bewegen.
Containers kunnen niet horizontaal bewegen en dus niet van het schip schuiven, leggen de Koreanen uit. Het instorten of verliezen van containers op een woeste zee in zware weersomstandigheden moet zo tot het verleden gaan behoren. En dat de containers niet langer gesjord hoeven te worden, scheelt tijd en personeel tijdens het laden en lossen, personeel dat dus ook geen ongelukken meer kan krijgen, aldus de geestelijk vaders van het systeem.
De traditionele methode om containers aan dek te laden maakt gebruik van een dwars gemonteerde sjorbrug. De containers worden met twistlocks aan de brug bevestigd.
Open-top containerschepen
Maar zo nieuw als de Skybench volgens Hyundai is, is-ie helemaal niet, zegt Niels van de Minkelis, adviseur Technische Zaken van de KVNR. Rederij Nedlloyd paste de rails al in de jaren ’90 toe op een serie open-top containerschepen, zoals de ‘Nedlloyd Asia’. Een open-top heeft een capaciteit van zo’n vijfduizend containers, de containers worden in een laag op elkaar gestapeld. Omdat de capaciteit van open-tops in het niet viel bij de reuzen van nu, heeft de techniek van Nedlloyd het niet gehaald.
Dat het idee nu een herintroductie beleeft, komt volgens Minkelis door ‘veranderde tijden’. Het vervoer van containers ligt onder een vergrootglas na meerdere incidenten waarbij containers in de zee terechtkwamen, onder meer boven de Nederlandse Waddeneilanden. ‘Wellicht dat de oude Nederlandse innovatie nu wél brede navolging gaat krijgen.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?