De cijfers komen uit de handelsbarometer van Duitse denktank Kiel Institute for the World Economy. Het percentage containers op stilliggende schepen die niet in de haven liggen, daalt ondertussen al vijf maanden op rij. De ‘trade indicator’ stond in augustus 2021 op het hoogste punt, toen stond bijna 14% van alle vervoerde containers op zee stil.

In vergelijking met de novembermaanden vóór de coronajaren is het percentage van 8,5% nog enigszins hoog. In 2018 stond de indicator op 7,3%, in 2019 op 5,8%.

Rustiger op de Noordzee

Met name in de Noordzee is de congestie afgenomen, zien de onderzoekers. Voor de havens van Nederland, België, Duitsland en Groot-Brittanië stond begin oktober nog 2,1% van de wereldwijde containercapaciteit vast. Dat cijfer was ongebruikelijk hoog vanwege stakingen in een aantal van de havens. In november is de congestie hier gezakt naar 1,2%.

Het oponthoud is momenteel nog het grootst aan de oostelijke kant van China, in de havens van Shanghai en Ningbo-Zhoushan ligt het percentage nog altijd boven de 2%, hoofdzakelijk vanwege lockdowns. Het zerocovidbeleid van China blijft daarmee een risico voor de wereldwijde toeleveringsketens.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement