Eind deze maand gaat de maximum diepgang naar 44 voet (13,4 meter), zes voet minder dan de normale grens van vijftig voet (15,2 meter). De Panama Canal Authority is vorige maand al begonnen met het geleidelijk verminderen van de toegestane diepgang in stappen van een halve voet.
Toeslagen
Containerrederijen hebben al toeslagen aangekondigd om het inkomstenverlies als gevolg van de capaciteitsbeperking te compenseren. Zo maakte Hapag-Lloyd bekend dat vanaf 1 juni de Panama Canal Charge (PCC) van 500 dollar per container in rekening wordt gebracht voor vervoer via het kanaal op de route tussen Oost-Azië en Noord-Amerika.
Het kanaal, dat de Atlantische en de Stille Oceaan met elkaar verbindt, worstelt al met watertekorten sinds de verbreding in 2016. Daardoor konden veel grotere schepen dan voorheen door het kanaal. Maar omdat de sterk uitgebreide sluizencomplexen meer water nodig hebben, wordt het effect deels tenietgedaan.
Bovendien kampt de regio in Midden-Amerika met afnemende neerslag als gevolg van klimaatverandering. Dat is nu ook de oorzaak van het watertekort. Volgens het Duitse Everstream Analytics, dat zich bezighoudt met risicobeoordeling ten behoeve van de internationale logistiek, viel er in de periode februari-april maar de helft van de normale hoeveelheid regen.
Daardoor daalt het waterpeil van het Gatun Meer, waar de vaarroute doorheen loopt en dat de belangrijkste waterbron van het kanaalsysteem is. Die situatie deed zich ook voor in 2019, toen de toegestane diepgang werd beperkt tot 43 voet. Van de totale maritieme wereldhandel gaat naar schatting 5% door het Panamakanaal.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?