Russische plannen voor Poolroute lijken in duigen te vallen

Presentatie Rosatom

De Russische droom om het goederenvervoer via de Noordelijke IJszee de komende jaren te verviervoudigen lijkt in rook op te gaan.

Foto: FUCKtograff / Shutterstock.com

Dat valt af te leiden uit een presentatie die Rosatom onlangs op een forum in Sint Petersburg gaf. Dit staatsbedrijf voor kernenergie is door president Poetin belast met de ontwikkeling van wat de Poolroute wordt genoemd. Hij bepaalde vijf jaar geleden dat er volgend jaar tachtig miljoen ton lading via de Noordelijke IJszee vervoerd zou moeten worden en vanaf 2030 jaarlijks minstens 150 miljoen ton.

Maar uit de presentatie van Vyacheslav Ruksha, hoofd van het directoraat Noordelijke zeeroute van Rosatom valt op te maken dat die volumes onhaalbaar zijn. Belangrijkste reden is volgens hem het tekort aan ijsbestendige schepen en het gebrek aan capaciteit om voldoende nieuwe schepen te bouwen.

Oude vloot

Om over zeven jaar 150 miljoen ton goederen te vervoeren zou het aantal ijsbestendige schepen volgens Ruksha moeten groeien van ongeveer dertig nu tot 160. Het gaat daarbij vooral om olie- en gastankers en bulkcarriers, maar ook om containerschepen. Dat aantal is onhaalbaar, mede doordat zo’n 40% van de huidige vloot meer dan dertig jaar oud is en vervangen moet worden.

Niettemin zijn de via de Noordelijke IJszee vervoerde volumes volgens Rosatom de afgelopen jaren fors toegenomen. Vorig jaar zou er in totaal ruim 34 miljoen ton over deze route zijn vervoerd, ruim vier keer zoveel dan in 2016. De groei was vooral afkomstig van het enorme lng-project van aardgasproducent Novatek op het schiereiland Yamal.

Oekraïne

Ruksha repte met geen woord over de impact van de oorlog in Oekraïne en de westerse sancties tegen Rusland op de ontwikkeling van de Poolroute. Wel zei Viktor Evtukhov, plaatsvervangend minister van Industrie en Handel, op het forum dat Koreaanse scheepswerven slechts vijf van de vijftien eerder gecontracteerde lng-tankers aan Rusland zullen leveren.

Volgens hem zullen Russische grondstofproducenten vooral op binnenlandse scheepswerven moeten vertrouwen om hun Arctische vloot uit te breiden. Daarnaast worden volgens Evtukhov echter gesprekken gevoerd met Chinese scheepsbouwers om de afgehaakte Koreaanse partners te vervangen.

Ook over de ambitie om de Poolroute te ontwikkelen tot alternatief voor de containervaart tussen Oost-Azië en Europa zweeg Ruksha. Hoewel die beduidend korter is dan die via het Suezkanaal besloten vrijwel alle grote containerrederijen enkele jaren geleden al om de route via het kwetsbare Noordpoolgebied te mijden.

Russische plannen voor Poolroute lijken in duigen te vallen | NT

Russische plannen voor Poolroute lijken in duigen te vallen

Presentatie Rosatom

De Russische droom om het goederenvervoer via de Noordelijke IJszee de komende jaren te verviervoudigen lijkt in rook op te gaan.

Foto: FUCKtograff / Shutterstock.com

Dat valt af te leiden uit een presentatie die Rosatom onlangs op een forum in Sint Petersburg gaf. Dit staatsbedrijf voor kernenergie is door president Poetin belast met de ontwikkeling van wat de Poolroute wordt genoemd. Hij bepaalde vijf jaar geleden dat er volgend jaar tachtig miljoen ton lading via de Noordelijke IJszee vervoerd zou moeten worden en vanaf 2030 jaarlijks minstens 150 miljoen ton.

Maar uit de presentatie van Vyacheslav Ruksha, hoofd van het directoraat Noordelijke zeeroute van Rosatom valt op te maken dat die volumes onhaalbaar zijn. Belangrijkste reden is volgens hem het tekort aan ijsbestendige schepen en het gebrek aan capaciteit om voldoende nieuwe schepen te bouwen.

Oude vloot

Om over zeven jaar 150 miljoen ton goederen te vervoeren zou het aantal ijsbestendige schepen volgens Ruksha moeten groeien van ongeveer dertig nu tot 160. Het gaat daarbij vooral om olie- en gastankers en bulkcarriers, maar ook om containerschepen. Dat aantal is onhaalbaar, mede doordat zo’n 40% van de huidige vloot meer dan dertig jaar oud is en vervangen moet worden.

Niettemin zijn de via de Noordelijke IJszee vervoerde volumes volgens Rosatom de afgelopen jaren fors toegenomen. Vorig jaar zou er in totaal ruim 34 miljoen ton over deze route zijn vervoerd, ruim vier keer zoveel dan in 2016. De groei was vooral afkomstig van het enorme lng-project van aardgasproducent Novatek op het schiereiland Yamal.

Oekraïne

Ruksha repte met geen woord over de impact van de oorlog in Oekraïne en de westerse sancties tegen Rusland op de ontwikkeling van de Poolroute. Wel zei Viktor Evtukhov, plaatsvervangend minister van Industrie en Handel, op het forum dat Koreaanse scheepswerven slechts vijf van de vijftien eerder gecontracteerde lng-tankers aan Rusland zullen leveren.

Volgens hem zullen Russische grondstofproducenten vooral op binnenlandse scheepswerven moeten vertrouwen om hun Arctische vloot uit te breiden. Daarnaast worden volgens Evtukhov echter gesprekken gevoerd met Chinese scheepsbouwers om de afgehaakte Koreaanse partners te vervangen.

Ook over de ambitie om de Poolroute te ontwikkelen tot alternatief voor de containervaart tussen Oost-Azië en Europa zweeg Ruksha. Hoewel die beduidend korter is dan die via het Suezkanaal besloten vrijwel alle grote containerrederijen enkele jaren geleden al om de route via het kwetsbare Noordpoolgebied te mijden.