Toch boekte de Franse carrier in de containervaart nog een positief resultaat met een operationele winst (ebitda) van 2,2 miljard dollar, 76% minder dan vorig jaar. Het vervoerde volume bleef met 5,6 miljoen teu nagenoeg gelijk, maar de omzet viel met 48% terug tot 8,4 miljard dollar.
CMA CGM, ‘s werelds derde containerrederij, houdt er rekening mee dat de tarieven in de tweede helft verder onder druk komen te staan en kondigt in kwartaalbericht aan scherp te sturen op kostenbewaking. Tegelijkertijd wil de groep de ‘transformatie’ naar een geïntegreerde logistieke dienstverlener voortzetten.
Overnames
De divisie logistiek zag de omzet met 3,8 miljard dollar exact gelijk blijven en de operationele winst met 5% stijgen tot 356 miljoen dollar. Ook in deze sector staan de tarieven zwaar onder druk, maar de groep wist de omzet en het resultaat op peil te houden met de overname van CLS, Gefco en Colis Privé.
Grootaandeelhouder en topman Rodolphe Saadé van CMA CGM zegt in een verklaring dat de ‘prestaties van onze groep ondanks moeilijke marktomstandigheden robuust bleven’. De rederij zegt verder in het tweede kwartaal ‘tekenen van herstel van de vraag naar transport in vergelijking met het voorgaande kwartaal’ te hebben gezien.
De omzet van de groep als geheel daalde met 37% tot 12,3 miljard dollar. De nettowinst kwam uit op 1,3 miljard dollar. In het tweede kwartaal van vorig jaar was dat 7,6 miljard dollar, bijna zes keer zo veel.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?