Daarmee zijn de resultaten van de Deense containerreus in lijn met die van concurrenten als ONE en CMA CGM, die eerder met kwartaalcijfers kwamen. Stuk voor stuk melden ze sterk gedaalde winst- en omzetcijfers als gevolg van de scherpe tariefval in het containervervoer sinds begin vorig jaar en het groeiende tonnage-overschot.

Toch is het resultaat onder de streep beter dan analisten en eerder ook Maersk zelf verwachtte. Volgens topman Vincent Clerc is dit onder meer toe te schrijven aan kostenbesparingen en aan de contracten-portefeuille. Met dat laatste lijkt hij te doelen op de strategie van de afgelopen jaren om vooral in te zetten op langlopende contracten met verladers.

3,5 miljard

Het concern heeft zijn ‘guidance’ voor de ondergrens van de brutowinst (onderliggende ebit) met anderhalf miljard dollar opgetrokken tot 3,5 miljard dollar. De bovengrens van vijf miljard dollar is ongewijzigd. Ter vergelijking: het concern boekte vorig jaar een onderliggende nettowinst van 29,7 miljard dollar, veruit de hoogste in de geschiedenis.

De Deense Sydbank meldde eerder deze week dat Maersk in de eerste helft van het jaar fors bespaard heeft op de brandstofkosten van zijn 683 containerschepen tellende vloot. Dat is voor het grootste deel te danken aan de gedaalde prijzen van bunkerolie. Daarnaast heeft Maersk het brandstofverbruik volgens de bank met 9% teruggedrongen.

Omzet gehalveerd

De divisie Ocean, waar alle lijnvaart-activiteiten onder vallen, zag de omzet in het tweede kwartaal nagenoeg halveren van 17,4 tot 8,7 miljard miljard dollar. De omzet van de divisie Logistics kende een bescheiden daling van 3,5 tot 3,4 miljard dollar. Het wereldwijde terminalnetwerk was goed voor 950 miljoen dollar omzet, 174 miljoen dollar minder dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement