Schepen gooien roer om na kaping ‘Galaxy Leader’

veiligheidsredenen

Meerdere vrachtschepen hebben hun koers gewijzigd naar aanleiding van de kaping van de car carrier ‘Galaxy Leader‘, die zondag in handen viel van Houthi-rebellen uit Jemen. Volgens Ambrey, een ‘maritime risk management’-bedrijf uit Engeland, geldt dat in elk geval voor de ‘Glovis Star’, een car carrier van de Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Glovis, en voor de ‘Hermes Leader’, een autoschip dat net als de ‘Galaxy Leader’ in dienst vaart van de Japanse rederij NYK. Beide schepen zijn net als het gekaapte schip gecharterd van Ray Car Carriers, een bedrijf van de Israëlische zakenman Abraham Rami Ungar.

Foto: MarinaDa / Shutterstock.com

De ‘Glovis Star’ was vanuit Slovenië onderweg naar China en bevond zich na het passeren van het Suezkanaal al in de Rode Zee, maar zou het roer hebben omgegooid om terug te varen naar het Suezkanaal. De ‘Hermes Leader’ zou hebben weggestuurd van de kust van Jemen.

De Britse scheepvaartkrant Lloyd’s List zegt weet te hebben van nog enkele schepen die een link hebben met Israël en die naar aanleiding van de ‘Galaxy Leader’-kaping van koers zijn veranderd, maar noemt ‘om veiligheidsredenen’ geen namen.

De door Houthi-rebellen gekaapte ‘Galaxy Leader’ zou zich inmiddels in de haven van Hodeida (Jemen) bevinden, maar NYK zegt het contact met het vaartuig te zijn verloren. De rebellenbeweging uit Jemen heeft verklaard niet bereid te zijn om over het schip te onderhandelen ‘zolang Israël en de VS niet stoppen met het doden van Palestijnen’.

De internationale gemeenschap is bezorgd over de veiligheid van het scheepvaartverkeer in de Rode Zee. Uit videobeelden die door de Houthi’s naar buiten zijn gebracht, blijkt dat de overvallers aan boord van de ‘Galaxy Leader’ wisten te komen met behulp van een helikopter. Er zijn patrouilleschepen op de Rode Zee, onder meer in VN-verband, maar die hebben niet de reactiesnelheid om een overval met een helikopter te verhinderen.

De kaping van de ‘Galaxy Leader’ is overigens niet het eerste incident met een schip van Ray Car Carriers. Begin 2021 werd de car carrier ‘Helios Ray’ beschadigd door een explosie. Dat gebeurde oostelijker, in de Golf van Oman.

Schepen gooien roer om na kaping ‘Galaxy Leader’ | NT

Schepen gooien roer om na kaping ‘Galaxy Leader’

veiligheidsredenen

Meerdere vrachtschepen hebben hun koers gewijzigd naar aanleiding van de kaping van de car carrier ‘Galaxy Leader‘, die zondag in handen viel van Houthi-rebellen uit Jemen. Volgens Ambrey, een ‘maritime risk management’-bedrijf uit Engeland, geldt dat in elk geval voor de ‘Glovis Star’, een car carrier van de Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Glovis, en voor de ‘Hermes Leader’, een autoschip dat net als de ‘Galaxy Leader’ in dienst vaart van de Japanse rederij NYK. Beide schepen zijn net als het gekaapte schip gecharterd van Ray Car Carriers, een bedrijf van de Israëlische zakenman Abraham Rami Ungar.

Foto: MarinaDa / Shutterstock.com

De ‘Glovis Star’ was vanuit Slovenië onderweg naar China en bevond zich na het passeren van het Suezkanaal al in de Rode Zee, maar zou het roer hebben omgegooid om terug te varen naar het Suezkanaal. De ‘Hermes Leader’ zou hebben weggestuurd van de kust van Jemen.

De Britse scheepvaartkrant Lloyd’s List zegt weet te hebben van nog enkele schepen die een link hebben met Israël en die naar aanleiding van de ‘Galaxy Leader’-kaping van koers zijn veranderd, maar noemt ‘om veiligheidsredenen’ geen namen.

De door Houthi-rebellen gekaapte ‘Galaxy Leader’ zou zich inmiddels in de haven van Hodeida (Jemen) bevinden, maar NYK zegt het contact met het vaartuig te zijn verloren. De rebellenbeweging uit Jemen heeft verklaard niet bereid te zijn om over het schip te onderhandelen ‘zolang Israël en de VS niet stoppen met het doden van Palestijnen’.

De internationale gemeenschap is bezorgd over de veiligheid van het scheepvaartverkeer in de Rode Zee. Uit videobeelden die door de Houthi’s naar buiten zijn gebracht, blijkt dat de overvallers aan boord van de ‘Galaxy Leader’ wisten te komen met behulp van een helikopter. Er zijn patrouilleschepen op de Rode Zee, onder meer in VN-verband, maar die hebben niet de reactiesnelheid om een overval met een helikopter te verhinderen.

De kaping van de ‘Galaxy Leader’ is overigens niet het eerste incident met een schip van Ray Car Carriers. Begin 2021 werd de car carrier ‘Helios Ray’ beschadigd door een explosie. Dat gebeurde oostelijker, in de Golf van Oman.