De ‘Number 9’ die voor OOCL vaart, heeft een capaciteit van 4250 teu en wordt ingezet tussen Azië en het Middelandse Zeegebied. Het schip voer zondag noordwaarts in de richting van het Suezkanaal toen het werd belaagd met een drone. De Houthi-rebellen eisten vervolgens dat het schip koers zou zetten naar de haven van Hodeidah, dezelfde haven waar twee weken ook al de gekaapte Japanse car carrier ‘Galaxy Leader’ naartoe werd gedirigeerd. De kapitein van het OOCL-schip weigerde dat en inmiddels heeft het containerschip veilig zijn reis naar de Middellandse Zee voortgezet.
Israëlische schepen
De Houthi’s zeggen hun aanvallen te richten op Israëlische schepen, als steunbetuiging aan de Palestijnen in Gaza. Zo was de ‘Galaxy Leader’ door de Japanse rederij NYK gecharterd van een bedrijf dat een Israëlische eigenaar heeft, maar volgens de maritieme nieuwssite Tradewinds wijst de aanval op de ‘Number 9′ erop dat de Houthi’s mogelijk niet over de meest actuele gegevens beschikken. Het schip voer eerder voor de Israëlische rederij ZIM, maar dat gebeurde tot december 2020. Daarna is er eerst nog een andere gebruiker geweest, Gold Star Line, voordat OOCL de beschikking kreeg over het vaartuig.
De internationale redersvereniging Bimco heeft een oproep gedaan om de scheepvaart op de Rode Zee meer militaire bescherming te bieden. De Amerikaanse regering heeft al laten weten dat er met andere landen overlegd wordt over de mogelijkheid om marineschepen ter bescherming te gaan laten meevaren met de commerciële schepen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?