Duits treinverkeer rijdt bijna overal weer normaal na staking

Vertragingen tot 28 uur

Het treinverkeer in Duitsland is sinds vrijdag weer grotendeels hervat. Goederentreinen vanuit Nederland hadden te maken met vertragingen tussen de 24  en 28 uur. Donderdag zorgde een staking van Duitse machinisten en ander spoorpersoneel ervoor dat treinritten in het land massaal uitvielen.

‘De langeafstands- en regionale treinen rijden sinds vrijdag bijna overal weer zoals normaal’, schrijft Deutsche Bahn op X. Donderdagavond was de staking voorbij, maar daarna duurde het nog enkele uren voor het spoorvervoer weer opgestart was. Dat leidde ook in de avond en nacht van donderdag op vrijdag nog tot uitvallende ritten en vertragingen.

De stakingen zorgden voor ‘weinig problemen hier’, laat Hans-Willem Vroon, directeur van belangenvereniging RailGood, desgevraagd weten. ‘Wel zijn er treinen tussen de 24 en 28 vertraagd omdat deze stonden te wachten. Al met al viel de schade mee voor de Nederlandse goederenstromen.’

Spoorvakbond GDL wil met de staking de druk op de spoorwegmaatschappij opvoeren om in te stemmen met zijn eisen, waaronder een loonsverhoging en een inflatiecompensatiebonus. Donderdag kondigde de Duitse spoorwegmaatschappij aan dat een ‘nooddienstregeling’ was gestart, waarbij slechts 20 procent van de diensten werd gereden.

De staking begon woensdag en is de eerste waarschuwingsactie van GDL in het geschil met Deutsche Bahn. De eerste onderhandelingsronde eindigde vorige week zonder overeenstemming van de partijen. De volgende ronde gesprekken staat eind volgende week gepland in Berlijn, maar het is nog onduidelijk of dat overleg doorgaat.

Duits treinverkeer rijdt bijna overal weer normaal na staking | NT

Duits treinverkeer rijdt bijna overal weer normaal na staking

Vertragingen tot 28 uur

Het treinverkeer in Duitsland is sinds vrijdag weer grotendeels hervat. Goederentreinen vanuit Nederland hadden te maken met vertragingen tussen de 24  en 28 uur. Donderdag zorgde een staking van Duitse machinisten en ander spoorpersoneel ervoor dat treinritten in het land massaal uitvielen.

‘De langeafstands- en regionale treinen rijden sinds vrijdag bijna overal weer zoals normaal’, schrijft Deutsche Bahn op X. Donderdagavond was de staking voorbij, maar daarna duurde het nog enkele uren voor het spoorvervoer weer opgestart was. Dat leidde ook in de avond en nacht van donderdag op vrijdag nog tot uitvallende ritten en vertragingen.

De stakingen zorgden voor ‘weinig problemen hier’, laat Hans-Willem Vroon, directeur van belangenvereniging RailGood, desgevraagd weten. ‘Wel zijn er treinen tussen de 24 en 28 vertraagd omdat deze stonden te wachten. Al met al viel de schade mee voor de Nederlandse goederenstromen.’

Spoorvakbond GDL wil met de staking de druk op de spoorwegmaatschappij opvoeren om in te stemmen met zijn eisen, waaronder een loonsverhoging en een inflatiecompensatiebonus. Donderdag kondigde de Duitse spoorwegmaatschappij aan dat een ‘nooddienstregeling’ was gestart, waarbij slechts 20 procent van de diensten werd gereden.

De staking begon woensdag en is de eerste waarschuwingsactie van GDL in het geschil met Deutsche Bahn. De eerste onderhandelingsronde eindigde vorige week zonder overeenstemming van de partijen. De volgende ronde gesprekken staat eind volgende week gepland in Berlijn, maar het is nog onduidelijk of dat overleg doorgaat.