ILT test uitlezen slimme tachograaf vanaf de kant van de weg

DSRC

De ILT test verschillende systemen om slimme tachografen op korte afstand uit te kunnen lezen, bijvoorbeeld vanaf de kant van de weg of een viaduct. Vanaf juli 2024 moeten toezichthouders in de EU over dergelijke apparatuur beschikken.

Sinds juni 2019 zijn nieuwe tachograafplichtige voertuigen voorzien van een slimme tachograaf, die de rij- en rusttijden van de chauffeur registreert. Bestaande vrachtwagens en bussen moeten hierover vanaf december 2024 beschikken. Om de smart tachografen op afstand uit te kunnen lezen, is zogenaamde Dedicated Short Range Communication (DSRC)-apparatuur nodig. Hiermee kan de ILT langs de weg tachograafgegevens beoordelen zonder dat zij het voertuig hoeft te stoppen.

Met de apparatuur kunnen inspecteurs op afstand zien of er mogelijk met de registratie van de rij- en rusttijden wordt gefraudeerd. Het DSRC-apparaat maakt bijvoorbeeld zichtbaar of de tachograaf rijtijd registreert en of er een bestuurderskaart actief is. Voordeel hiervan is dat de ILT gerichter voertuigen kan selecteren voor een inspectie. De pakkans van overtreders gaat hierdoor omhoog, zo meldt de inspectie, terwijl de ILT de chauffeurs die zich aan de regels houden met rust kan laten.

Actie

De ILT zegt een van de eerste diensten in Europa te zijn die nu de beschikking heeft over drie van deze systemen van verschillende fabrikanten. De inspectie wil in 2021 ervaring opdoen met deze toezichtvorm en vergelijkt tijdens de proefperiode de eigenschappen van de systemen met elkaar. Daarnaast onderzoeken de inspecteurs welke gegevens die het DSRC-apparaat uitleest, relevant zijn voor de selectie van voertuigen voor een inspectie.

Als inspecteurs tijdens de proef door de DSRC-apparatuur informatie ontvangen over vermoedelijke overtredingen, wordt hier actie op ondernomen, meldt de ILT.

ILT test uitlezen slimme tachograaf vanaf de kant van de weg | NT

ILT test uitlezen slimme tachograaf vanaf de kant van de weg

DSRC

De ILT test verschillende systemen om slimme tachografen op korte afstand uit te kunnen lezen, bijvoorbeeld vanaf de kant van de weg of een viaduct. Vanaf juli 2024 moeten toezichthouders in de EU over dergelijke apparatuur beschikken.

Sinds juni 2019 zijn nieuwe tachograafplichtige voertuigen voorzien van een slimme tachograaf, die de rij- en rusttijden van de chauffeur registreert. Bestaande vrachtwagens en bussen moeten hierover vanaf december 2024 beschikken. Om de smart tachografen op afstand uit te kunnen lezen, is zogenaamde Dedicated Short Range Communication (DSRC)-apparatuur nodig. Hiermee kan de ILT langs de weg tachograafgegevens beoordelen zonder dat zij het voertuig hoeft te stoppen.

Met de apparatuur kunnen inspecteurs op afstand zien of er mogelijk met de registratie van de rij- en rusttijden wordt gefraudeerd. Het DSRC-apparaat maakt bijvoorbeeld zichtbaar of de tachograaf rijtijd registreert en of er een bestuurderskaart actief is. Voordeel hiervan is dat de ILT gerichter voertuigen kan selecteren voor een inspectie. De pakkans van overtreders gaat hierdoor omhoog, zo meldt de inspectie, terwijl de ILT de chauffeurs die zich aan de regels houden met rust kan laten.

Actie

De ILT zegt een van de eerste diensten in Europa te zijn die nu de beschikking heeft over drie van deze systemen van verschillende fabrikanten. De inspectie wil in 2021 ervaring opdoen met deze toezichtvorm en vergelijkt tijdens de proefperiode de eigenschappen van de systemen met elkaar. Daarnaast onderzoeken de inspecteurs welke gegevens die het DSRC-apparaat uitleest, relevant zijn voor de selectie van voertuigen voor een inspectie.

Als inspecteurs tijdens de proef door de DSRC-apparatuur informatie ontvangen over vermoedelijke overtredingen, wordt hier actie op ondernomen, meldt de ILT.