Flitsmeister door ILT op verkeerde been gezet

Tachograafcontrole

Automobilisten met een zware rechtervoet gebruiken nogal eens de app Flitsmeister om boetes bij snelheidscontroles en flitspalen te ontlopen. De app waarschuwt snelheidsduivels om het gas wat minder ver in te trappen als ze in de buurt komen van locaties waar gecontroleerd wordt. Sinds kort gaan bij die bestuurders soms ten onrechte de alarmbellen af. Het is dan geen agent met radarpistool die langs de weg staat, maar een inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) die druk bezig is met het testen van de laatste snufjes voor tachograafcontrole.

De Inspectie heeft een filmpje op haar website geplaatst over de proef. In de video staan twee inspecteurs langs de kant van de weg onder de openstaande achterklep van hun bus. In de laadruimte bevindt zich de state of the art apparatuur om tachografen op afstand uit te kunnen lezen. ‘Ja! Die rijdt zonder kaart’, zegt de ene inspecteur terwijl er een vrachtwagen langsrijdt. ‘Een rijder zonder kaart, da’s een leuke’, constateert zijn collega.

Argwaan

De ILT-inspecteurs in het filmpje, met hun witte bestelbus en gele hesjes, zullen inderdaad al snel de argwaan wekken van snelwegcoureurs die niet alleen oog hebben voor het verkeer, maar ook voor mogelijke controle-activiteiten in de berm. Niet zo gek dus dat er door de verwarring meldingen opduiken in de Flitsmeister-app.

In een tweet reageert de ILT op de vergissing. ‘Flitsmeister heeft het mis: de ILT is niet aan het flitsen, maar apparatuur aan het testen waarmee de ILT slimme tachografen van vrachtwagens en bussen op afstand kan uitlezen. Dat gaat helpen in de strijd tegen tachograaffraude.’

Gericht

De ILT test verschillende systemen om slimme tachografen op korte afstand uit te kunnen lezen, bijvoorbeeld vanaf de kant van de weg of een viaduct. Met de apparatuur kunnen inspecteurs op afstand zien of er mogelijk met de registratie van de rij- en rusttijden wordt geknoeid. Voordeel hiervan is dat de ILT gerichter voertuigen kan selecteren voor een inspectie, terwijl de dienst de chauffeurs die zich aan de regels houden met rust kan laten.

Flitsmeister heeft naar eigen zeggen 1,8 miljoen gebruikers. ‘Nooit meer een boete voor snelheidsovertredingen’, beloven de makers van de app. Sinds een recente update hebben gebruikers van de app de mogelijkheid om de waarschuwingen en instructies te laten oplezen door de stem van Formule 1-commentator Olav Mol.

Flitsmeister door ILT op verkeerde been gezet | NT

Flitsmeister door ILT op verkeerde been gezet

Tachograafcontrole

Automobilisten met een zware rechtervoet gebruiken nogal eens de app Flitsmeister om boetes bij snelheidscontroles en flitspalen te ontlopen. De app waarschuwt snelheidsduivels om het gas wat minder ver in te trappen als ze in de buurt komen van locaties waar gecontroleerd wordt. Sinds kort gaan bij die bestuurders soms ten onrechte de alarmbellen af. Het is dan geen agent met radarpistool die langs de weg staat, maar een inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) die druk bezig is met het testen van de laatste snufjes voor tachograafcontrole.

De Inspectie heeft een filmpje op haar website geplaatst over de proef. In de video staan twee inspecteurs langs de kant van de weg onder de openstaande achterklep van hun bus. In de laadruimte bevindt zich de state of the art apparatuur om tachografen op afstand uit te kunnen lezen. ‘Ja! Die rijdt zonder kaart’, zegt de ene inspecteur terwijl er een vrachtwagen langsrijdt. ‘Een rijder zonder kaart, da’s een leuke’, constateert zijn collega.

Argwaan

De ILT-inspecteurs in het filmpje, met hun witte bestelbus en gele hesjes, zullen inderdaad al snel de argwaan wekken van snelwegcoureurs die niet alleen oog hebben voor het verkeer, maar ook voor mogelijke controle-activiteiten in de berm. Niet zo gek dus dat er door de verwarring meldingen opduiken in de Flitsmeister-app.

In een tweet reageert de ILT op de vergissing. ‘Flitsmeister heeft het mis: de ILT is niet aan het flitsen, maar apparatuur aan het testen waarmee de ILT slimme tachografen van vrachtwagens en bussen op afstand kan uitlezen. Dat gaat helpen in de strijd tegen tachograaffraude.’

Gericht

De ILT test verschillende systemen om slimme tachografen op korte afstand uit te kunnen lezen, bijvoorbeeld vanaf de kant van de weg of een viaduct. Met de apparatuur kunnen inspecteurs op afstand zien of er mogelijk met de registratie van de rij- en rusttijden wordt geknoeid. Voordeel hiervan is dat de ILT gerichter voertuigen kan selecteren voor een inspectie, terwijl de dienst de chauffeurs die zich aan de regels houden met rust kan laten.

Flitsmeister heeft naar eigen zeggen 1,8 miljoen gebruikers. ‘Nooit meer een boete voor snelheidsovertredingen’, beloven de makers van de app. Sinds een recente update hebben gebruikers van de app de mogelijkheid om de waarschuwingen en instructies te laten oplezen door de stem van Formule 1-commentator Olav Mol.