Niet alleen voor particulieren die overstappen op een elektrische auto is het uit financieel oogpunt de moeite om in beeld te hebben hoe het financiële plaatje eruitziet, ook voor bedrijven met een bestelwagenvloot is het een must om dit scherp te hebben. ‘Je ziet dat steeds meer bedrijven geïnteresseerd zijn in elektrische bestelauto’s, mede aangejaagd door de zero emissiezones die eraan komen. Er wordt gekeken naar de prijzen van de modellen en naar beschikbare subsidiepotjes. Maar uiteindelijk staat of valt de berekening natuurlijk bij de kosten die het laden met zich meebrengt. De marges in de logistieke sector zijn superlaag. Het is dus des te meer van groot belang om in te zetten op slimme routing’, vertelt Waller.

Routeplanning

Chargetrip ontwikkelt de technologie achter verschillende apps en software voor routeplanning die ingebouwd kan worden in applicaties van autofabrikanten, charge point operators, laadpasaanbieders en fleet operators. Voor een kleine driehonderd EV-modellen kan inmiddels een specifieke route bepaald worden, die rekening houdt met de eigenschappen van het betreffende model. De EV Routing Engine wordt verkocht als SaaS API (Programming Interfaces for Software-as-a-Service).

‘Samen met het Norsk Elbilforening – zeg maar de Noorse ANWB – hebben we een EV routeapp gelanceerd, waar ook de EV routeplanner van de ANWB op draait. We hebben in samenwerking met Porsche de Charge Map gebouwd om rijders te helpen de barrières om over stappen op een EV weg te nemen. In Duitsland is onze oplossing geïntegreerd in de EnBW Mobility + app, van een groot energiebedrijf in Württemberg.’

Worstelen

Fleetmanagers en planners die worstelen met actieradius en laadproblematiek kunnen de oplossing gebruiken om grip te krijgen op hun wagenpark. ‘Dat valt soms niet mee, met veel verschillende soorten modellen en merken die stuk voor stuk hun eigen eigenschappen hebben. Als een voertuig niet alleen van A naar B moet, maar daarna ook naar C en D, dan wordt het een aardige puzzel. Vooral voor logistieke bedrijven kan dit voor uitdagingen zorgen. Ons platform zorgt ervoor dat het uitvoeren van de ritten probleemloos gaat en dat dit tegen lage kosten gebeurt, waarbij een mix gevonden kan worden tussen openbare laadpunten en laadpalen achter de poort.’

Bij het overstappen naar een elektrische auto komt vaak heel wat meer kijken dan in eerste instantie wordt gedacht. Zo zijn er verschillende stekkers en standaarden, wisselen de laadsnelheden, de prijzen en worden lang niet overal dezelfde betaalmanieren en abonnementen gehanteerd. ‘Ga je met een auto met verbrandingsmotor op pad, dan is het plannen van een route niet zo’n uitdaging. Zodra het lichtje van de tank begint te knipperen is er immers altijd wel een tankstation in de buurt. Bij een elektrische auto zijn er veel meer uitdagingen, benadrukt Waller. “Wij hebben een algoritme ontwikkeld dat rekening houdt met al deze factoren. Denk aan het energieverbruik van een specifiek model, op een bepaald tijdstip en op een bepaalde route.’

‘Ook temperatuur, andere weersomstandigheden, hoogte, drukte op de weg, belading en rijstijl worden meegenomen in deze berekening. En natuurlijk de beschikbaarheid van laadstations onderweg. Zijn ze in gebruik of is er wellicht sprake van een storing? Heb je voorkeur voor een bepaalde aanbieder of heb je een specifiek abonnement? Ook daar wordt rekening mee gehouden. Uiteindelijk rolt er een route uit die volledig is aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de rijder en aan de omstandigheden. En die kan tijdens de rit ook weer veranderen.’

Pieter Waller is een van de sprekers tijdens het Bestelauto Expo Congres op woensdag 24 november bij Expo Haarlemmermeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement