Dat blijkt uit cijfers van Transport Intelligence (TI). Volgens de Britse analist komt de omvang van de Europese markt daarmee 6,3% boven het niveau van voor de coronacrisis uit.

TI stelt vast dat vooral de Oost-Europese markten snel zijn hersteld van de dip in coronajaar 2020. De groei van het wegvervoer in Litouwen, Estland en Polen komt aan het einde van dit jaar uit op grofweg 20%. Ook West-Europese landen zien inmiddels volledig herstel. Het gaat daar wel trager. Volgens TI behoren Frankrijk en Spanje tot de landen die het laatst opveren.

Hoewel de sector in 2021 sterk wist te profiteren van economisch herstel na corona, zijn de vooruitzichten voor 2022 minder positief. De oorlog in Oekraïne leidt tot supplychainproblemen, personeelstekorten en hoge brandstofprijzen. Door de snel toenemende inflatie zouden dit jaar de de consumentenuitgaven en daarmee vraag naar wegtransport wel eens fors kunnen afnemen, waarschuwt TI.

Mobiliteitspakket

De Britse analist verwacht verder dat de maatregelen uit het Europese Mobiliteitspakket dit jaar en in 2023 een grotere impact op de sector krijgen. Zo worden vooral Oost-Europese vervoerders geraakt door nieuwe cabotageregels, die een rem zetten op de beschikbare transportcapaciteit.

Voor de lange termijn zijn de vooruitzichten echter prima, stelt TI. Voor 2026 verwacht de analist een groei van ruim 23% ten opzichte van 2019. Het internationale vervoer groeit daarbij sneller dan het binnenlandse transport, verwacht TI.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement