Volvo test elektrisch super-ecocombi in Göteborg

32 meter

Volvo Trucks is in Zweden begonnen met het testen van een elektrische super-ecocombi (sec). Het lokale transportbedrijf Mattson Åkeri zet het voertuig op besloten terrein in de haven van Göteborg in voor containervervoer.

Super-ecocombi van Volvo in haven Göteborg
Foto: Volvo Trucks

De combinatie is 32 meter en heeft een maximaal brutogewicht van 74 ton. ‘Met deze test willen we laten zien dat volledig elektrische oplossingen ook werken in toepassingen met hoge totaalgewichten en bij intensief gebruik’, vertelt Lena Larsson, manager van het project van Volvo.

12 uur

‘De vrachtwagen rijdt 12 uur per dag, met een laadstop wanneer de chauffeur pauzeert’, zegt Jan-Olof Mattsson, ceo van Mattson Åkeri. ‘Stille, elektrische aandrijving betekent ook een betere werkomgeving voor de chauffeur.’

De elektrische truck die wordt getest is een Volvo FH Electric 6×4. De trekker wordt opgeladen met groene stroom via de twee 180 kW-laders die Mattsson Åkeri heeft geïnstalleerd bij het depot van het bedrijf. Op de lange termijn gaat de vrachtwagen ook rijden tussen Göteborg en Borås, een stad op zo’n 70 kilometer van Göteborg.

Volvo test elektrisch super-ecocombi in Göteborg | NT

Volvo test elektrisch super-ecocombi in Göteborg

32 meter

Volvo Trucks is in Zweden begonnen met het testen van een elektrische super-ecocombi (sec). Het lokale transportbedrijf Mattson Åkeri zet het voertuig op besloten terrein in de haven van Göteborg in voor containervervoer.

Super-ecocombi van Volvo in haven Göteborg
Foto: Volvo Trucks

De combinatie is 32 meter en heeft een maximaal brutogewicht van 74 ton. ‘Met deze test willen we laten zien dat volledig elektrische oplossingen ook werken in toepassingen met hoge totaalgewichten en bij intensief gebruik’, vertelt Lena Larsson, manager van het project van Volvo.

12 uur

‘De vrachtwagen rijdt 12 uur per dag, met een laadstop wanneer de chauffeur pauzeert’, zegt Jan-Olof Mattsson, ceo van Mattson Åkeri. ‘Stille, elektrische aandrijving betekent ook een betere werkomgeving voor de chauffeur.’

De elektrische truck die wordt getest is een Volvo FH Electric 6×4. De trekker wordt opgeladen met groene stroom via de twee 180 kW-laders die Mattsson Åkeri heeft geïnstalleerd bij het depot van het bedrijf. Op de lange termijn gaat de vrachtwagen ook rijden tussen Göteborg en Borås, een stad op zo’n 70 kilometer van Göteborg.