Daarvoor waarschuwt opleider De Verkeersacademie, op basis van CBS-cijfers. Er zijn nu ongeveer 2300 C-instructeurs in Nederland, dat aantal nam de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 25 per jaar af. Volgens het opleidingsinstituut heeft 20% van hen de pensioengerechtigde leeftijd al bereikt.
‘Aan de opleidingskant zien we nu dus problemen ontstaan’, zegt Gijs Kantelberg, directeur van De Verkeersacademie. ‘De vraag is er overduidelijk, maar uit mijn gesprekken met rijschoolhouders blijkt dat het opleiden van C-instructeurs niet bovenaan hun prioriteitenlijst staat. Geen geld, geen tijd. Over een paar jaar zitten we dan echter echt in de penarie met z’n allen, dus nu is juist de tijd om te investeren in je mensen.’
Minder C-rijbewijzen
Ook het aantal mensen dat in bezit is van een groot rijbewijs nam de laatste tien jaar sterk af. In 2014 hadden nog 665.000 Nederlanders een C-rijbewijs voor een vrachtwagen. Dat aantal daalde tot een dieptepunt van 518.000 in 2022. Opvallend is dat het aantal begin 2023 weer met 1.000 gestegen was.
‘Enigszins bemoedigend is het feit dat er de laatste vijf jaar een groei is onder jongeren tot 25 jaar met een groot rijbewijs, maar vooral boven de 40 gaat het rap bergafwaarts’, zegt Kantelberg. ‘Volgens het CBS zijn bovendien 55.000 mensen met een vrachtwagenrijbewijs 70 jaar of ouder, maar die mogen we voor de actieve beroepsbevolking eigenlijk niet meerekenen. Laat staan dat zij beschikken over de verplichte Code 95 om daadwerkelijk professioneel chauffeur te mogen zijn.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?