Dat laat de dienst weten in een bericht aan de branche.
Alle nieuw te registreren voertuigen zwaarder van 3,5 ton moeten vanaf 21 augustus voorzien zijn van de nieuwste generatie (G2V2) van de slimme tachograaf. ‘Dit gaat niet lukken in dit korte tijdsbestek’, meldt de RDW. ‘Zowel wij als de branchepartijen maken ons hier zorgen over.’
De dienst verwacht dat de komende weken meer bedrijfswagens worden aangeboden voor een keuring en waarschuwt voor grote drukte bij inbouwbedrijven. Tegelijkertijd zijn de nieuwe tachografen niet op tijd in voldoende aantallen leverbaar. ‘We zien dat de impact van deze kwestie groot is voor de branche en onze erkenninghouders’, aldus de RDW.
Datum eerste toelating
De RDW heeft daarom op verzoek van het kabinet besloten de termijn voor de zogenoemde datum eerste toelating (DET) te verlengen. Normaal gesproken wordt die datum vastgesteld tijdens de tenaamstelling van een voertuig. Dealers kunnen echter de RDW vragen hiervan af te wijken. Zij kunnen die voertuigen dan tot 31 december keuren, waarna de DET alsnog op een eerdere datum wordt gezet.
Nieuwe voertuigen in heel Europa moeten vanaf 21 augustus van dit jaar beschikken over de nieuwe slimme tachograaf. In 2025 volgt een verplichte retrofit voor voertuigen die internationaal actief zijn. De smart tacho 2 wordt straks niet alleen gebruikt voor de handhaving van de rij- en rusttijden maar ook voor controle op cabotage en detachering. Daarom zijn nieuwe functionaliteiten toegevoegd, zoals de automatische registratie van de grenspassage en locatiebepaling bij laden en lossen.
De leveringsproblemen van de nieuwe generatie tachografen zijn al langer reden tot zorg bij branchepartijen, die vrezen voor hoge kosten doordat voertuigen niet op tijd geleverd zullen worden met de nieuwe apparaten en later alsnog omgebouwd moeten worden. Op dit moment heeft alleen leverancier VDO een type-goedkeuring ontvangen voor de nieuwe generatie tachografen, andere fabrikanten zitten nog in de wachtkamer.
Beveiliging
Naast de problemen met levering van de apparatuur, is ook de software van de nieuwe generatie slimme tachograaf nog niet op orde. Vanwege alle extra functionaliteiten is een extra beveiliging nodig, die sjoemelen met het satellietsignaal tegen moet gaan. Die beveiliging tegen spoofing is echter nog altijd niet beschikbaar.
Brussel verwacht dat de GPS-beveiliging op een later moment alsnog kan worden toegevoegd aan de slimme tachograaf. Dat zou dan moeten gebeuren via een software-update. Na een lobbyoffensief door transportorganisaties heeft de Europese Commissie echter besloten dat die update vanwege de hoge kosten voorlopig niet verplicht wordt gesteld.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?