Hoewel de eerste BYD-truck in 2021 al de weg op ging in Nederland, kwam het door de coronacrisis nooit tot een officiële presentatie. Dat werd deze week goedgemaakt op het vliegveld van Teuge. Niet alleen de 7,5 tons ETM6, maar ook de ETH8 met een maximaal toelaatbaar gewicht van 19 ton werd er aan de pers tentoongesteld.
Batterijproducent
BYD is van origine een batterijproducent. Naar eigen zeggen heeft een kwart van alle smartphones ter wereld een accu van hun makelij. In 2003 ging het bedrijf personenauto’s maken. Inmiddels is BYD uitgegroeid tot een van de grootste elektrische autobouwers van China, vorig jaar verkocht de fabrikant maar liefst 1,9 miljoen auto’s. Ter vergelijking: Tesla verkocht er toen 1,3 miljoen.
In 2013 besloot BYD ook in de productie van elektrische trucks te stappen. De uitrol daarvan is bescheidener, er rijden wereldwijd zo’n 20.000 e-trucks van BYD rond. Transportbedrijf TDS zet de ETM6 al sinds 2021 in voor Ikea in binnensteden. Recentelijk voegden ook Technische Unie en VHC Kreko zich tot de klantenkring van BYD. Volgens BYD zijn er zo’n 60 exemplaren van de ETM6 verkocht in Europa, waarvan de meeste in Nederland.
De elektrische 7,5-tons truck is speciaal ontworpen voor de Europese markt en is met name bedoeld voor stadsdistributie. Het kost ongeveer een uurtje om de 126 kW-batterij op te laden. Volgens Gert-Jan Jonker, general manager bij BluekensEV in Breda, kost de vrachtwagen tussen de 110.000 en 120.000 euro. Bluekens is door BYD als Nederlandse dealer aangesteld. Geen verrassende keuze, want de dealer verkoopt al sinds 2007 bussen voor de Chinezen.
Artikel gaat verder onder de foto.

Slaapcabine
Waar de ETM6 speciaal ontworpen is voor de Europese markt, geeft de ETH8 bij de presentatie toch het gevoel dat hij nog niet helemaal af is. Zo heeft de truck een slaapcabine, met een actieradius van 250 kilometer een overbodige luxe te noemen. De aanwezige medewerkers van BYD verwachten dan ook niet dat er in toekomstige generaties van de 19-tons truck een bed zal komen. Omdat deze cabine, die ontworpen is voor een dieselvrachtwagen, sneller leverbaar was, is daar bij de eerste generatie van de ETH8 voor gekozen, luidt het.
De actieradius zou zo’n 250 kilometer zijn, met een 255 kW batterij. Volgens Jonker moet deze truck tussen de 230.000 en 250.000 euro kosten. Daarmee is hij iets goedkoper dan vrachtwagens van bijvoorbeeld Volvo in dit kaliber. Dat zou BYD zich kunnen veroorloven omdat het eigen batterijtechnologie in huis heeft.
Van de ETH8 zijn nog geen exemplaren verkocht. De Hongaarse transporteur Waberer’s testte de ETH8 onlangs wel op de weg, maar of het bedrijf de truck ook gaat aanschaffen, is nog niet bekend.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?