Dat blijkt uit cijfers van automobielkoepel Acea. De stijging was het sterkst in het segment tussen de 3,5 en 16 ton. In die gewichtsklasse werden 754 e-trucks op kenteken gezet, op een totaal van 1.750 nieuwe registraties. Er kwamen ook meer elektrische vrachtwagens boven de 16 ton bij, 278 tegenover 59 stuks, maar op een totaal van 11.383 blijft hun aandeel gering.
Het totale aantal Nederlandse registraties nam in de eerste drie kwartalen van dit jaar eveneens toe met 30% tot 13.133 stuks. Het overgrote deel daarvan (12.003) had een dieselaandrijving.
Populair
Dat elektrische trucks steeds populairder worden, schemerde al door in eerdere cijfers dit jaar. Eind mei stonden er 828 batterij-elektrische vrachtwagens geregistreerd in Nederland, een ruime verdubbeling in vergelijking met 31 december 2022.
De populariteit bleek ook uit het feit dat de AanZET-subsidie, een geldpot van 30 miljoen euro voor de aanschaf van e-trucks, in mum van tijd op was. In september kwam er daarom nog eens 27,4 miljoen euro extra beschikbaar.
Europees niveau
Op Europees niveau werden alleen in Duitsland (1.516) meer nieuwe stekkertrucks geregistreerd dan in Nederland. Het totale aantal registraties in de EU bedroeg in de eerste drie kwartalen bijna 4.000, waarvan Nederland dus ongeveer een kwart voor zijn rekening nam. Ter vergelijking: van alle Europese truckregistraties in de eerste drie kwartalen (268.766) had Nederland een aandeel van slechts 2%.
Er zullen de komende tijd nog flink meer nieuwe elektrische trucks bij moeten komen om aan de Europese doelstellingen te voldoen. De Europese Commissie wil in 2030 minimaal 400.000 e-trucks op de Europese wegen hebben. Vanaf dan moeten er jaarlijks nog eens 100.000 bij komen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?