Het Europese Parlement bereikte vorige week een akkoord over nieuwe CO2-normen voor trucks. Daarin is ook een CO2-reductiedoelstelling voor trailerfabrikanten opgenomen. Zij moeten in 2030 een 15% lagere CO2-waarde kunnen aantonen.
De trailerbouwers kunnen echter onmogelijk voldoen aan die eis, blijkt uit cijfers die zijn besproken tijdens een bijeenkomst van de internationale brancheorganisatie CLCCR. Zelfs als fabrikanten alles uit de kast halen om CO2 te besparen, komt de reductie uit op maximaal 8,8%. Daarvoor moet dan het gewicht van de trailer – in de voorbeeldberekening gaat het om een standaard oplegger met drie assen – met 10% omlaag en is het nodig de best beschikbare banden en een compleet pakket aan aerodynamische verbeteringen aan te brengen.
28.700 euro boete
Een vermindering van 15% is dus zeker niet haalbaar, blijkt uit de berekening. Het gevolg is dat de trailerbouwers vanaf 2030 te maken krijgen met forse boetes voor elke extra gram CO2, als de plannen inderdaad doorgang vinden. Volgens fabrikanten kan dat oplopen tot een sanctie van 28.700 euro per trailer, met grote problemen en kostenstijgingen tot gevolg.
De Nederlandse brancheorganisatie RAI Vereniging bevestigt dat bedrag, dat grofweg overeenkomt met de aanschafprijs van een trailer. ‘Het prijskaartje zal daardoor verdubbelen’, zegt sectiemanager RAI CarrosserieNL Tom van Steijn. ‘Wij hebben hierover meerdere malen in Brussel aan de bel getrokken, maar kregen geen enkele reactie.’
E-as
Volgens Van Steijn laten de Brusselse plannen wel ruimte voor een oplossing. Zo zijn aanhangers en opleggers met een zogenoemde e-as, een elektrische aandrijving in de trailer zelf, vrijgesteld van de reductiedoelstelling. ‘Fabrikanten lopen er echter tegenaan dat de wetgeving voor e-assen nog niet klaar is. Dat moet echt eerst op Europees niveau geregeld worden’.
Het Europees Parlement moet nu in gesprek met de lidstaten over de definitieve vorm van de wetgeving. De reductiedoelen voor trailers zijn daarin niet het enige hete hangijzer. Ook de verplichte aankoopdoelstellingen voor zero-emissievrachtwagens door vlooteigenaren leidde al tot grote weerstand uit de markt.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?