Moerdijk zet in op het ‘hout van de toekomst’

Brand Stories

Moerdijk barst van de circulaire en duurzame ontwikkelingen in de houtsector. Zo geeft de Palletcentrale houten pallets iedere keer weer een nieuw leven. En Labee Group zamelt veelal houtafval in die na verwerking per schip wordt doorgevoerd.

Palletcentrale
In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Moerdijk zijn verhaal over de ontwikkelingen van de houtsector in Moerdijk. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

De wereldwijde vraag naar hout stijgt. Het natuurproduct is populairder dan ooit. Daar maken de bedrijven Palletcentrale en Labee Group in Moerdijk dankbaar gebruik van. Hun core business is niet alleen hout, vooral ook het verduurzamen van hun product en de markt. De haven van Moerdijk is voor beide een strategisch logistiek knooppunt. Met de ambities die zij hebben, voorzien zij nog meer groei de komende jaren.

Nieuw leven

Bij Palletcentrale worden nieuwe pallets gemaakt en gebruikte pallets ingekocht en verkocht. Frank Bennemeer, commercieel directeur van Palletcentrale, spreekt over een ‘circulair systeem waarin al 52 jaar gewerkt wordt’. De Palletcentrale geeft houten pallets iedere keer weer een nieuw leven. ‘We kopen bij bedrijven overtollige pallets op. Vervolgens sorteren we ze uit. Als ze kapot zijn, repareren wij ze en worden ze weer opnieuw verkocht.’

Labee Group richt zich vooral op het inzamelen van zaagsel en krullen die als afval achterblijven bij de timmerfabriek. Het zaagsel en de krullen worden verwerkt tot stof. Alex Labee, eigenaar van Labee Group: ‘Die stof verwerken we in onder andere kattengrit, haardblokken en aanmaakblokjes.’ Bijna al het zaagsel is gecertificeerd op kwaliteit en duurzaamheid. ‘Het zaagsel dat niet gecertificeerd is, geven we toch nog een laatste einddoel.’

Door dat zaagsel te verbranden ontstaat er stroom. De restwarmte verdeelt Labee over vijf klanten die kassen hebben met daarin komkommers, tomaten en orchideeën. ‘Zo gaat er niets verloren. Circulariteit is voor ons heel belangrijk.’ Daarnaast beschikt Labee over een eigen transportonderneming.

Automatisering

De ontwikkelingen in de houtsector gaan razendsnel. Zo beschikt Palletcentrale over een ht (heat treatment)-oven die op hun eigen houtafvalmateriaal gestookt wordt. ‘Voordat pallets geëxporteerd worden, moeten ze een behandeling ondergaan. Die behandeling noemen ze een heat treatment behandeling en daarvoor worden onze ovens gebruikt.’ Daarbij rijden de heftrucks van Palletcentrale op batterijen.

De afgelopen jaren heeft de Palletcentrale volop ingezet op automatisering en Bennemeer zegt dat het bedrijf dit ook in de toekomst zal blijven doen. ‘Het krijgen van mensen wordt steeds lastiger, dus wij willen automatiseringsslagen maken waardoor we 24 uur per dag door kunnen werken.’ Hierbij is volgens hem het automatisch sorteren van pallets belangrijk; zoals de europallets, blokpallets en kapotte pallets.

‘Nu zijn we al 16 uur per dag bezig in onze grote uitsorteerstraat.’ Binnen nu en een jaar wil de Palletcentrale een tweede grote uitsorteerstraat geïnstalleerd hebben.

Over water

Labee Group vervoert 55 tot 60% van hun bulkgoederen over water. Voor wat betreft de containers wordt zo’n 95% per schip vervoerd via A2B-online uit Moerdijk. Ook kleine afstanden zoals Geertruidenberg-Moerdijk en Moerdijk-Maasvlakte doet Labee over water.

De markt van het product van Labee Group groeit volgens Labee zo sterk dat opgeschaald kan worden aan de verkoopkant. Maar aan de inkoopkant is dat lastiger. ‘Ik kan van timmerbedrijven niet verwachten dat ze meer schaafsel overhouden.’ Om de groei toch door te zetten, zoekt Labee Group relaties op zoals Ikea in Rusland. ‘Daar wordt veel hout verwerkt tot meubels.’ Dat overgebleven zaagsel laten zij vervolgens per schip vervoeren naar Moerdijk, waardoor ‘groei mogelijk is zonder de markt hier te overbelasten of de prijzen te laten stijgen.’

Palletcentrale en Labee Group werken ook met elkaar samen in Moerdijk. Zo zamelt Labee Group het emballagehout in wat Palletcentrale niet meer kan verwerken. Labee: ‘Soms wordt dat hout verwerkt tot de spaanplaatindustrie, waardoor het toch weer een nieuw leven krijgt.’

De tekst gaat verder onder de foto

Labee Group
Vestiging van Labee Group in Moerdijk

Lokale samenwerking

Labee werkt daarnaast ook veel samen met andere bedrijven in Moerdijk, zoals Steinweg Delta Marine Terminal, OBM, ZHD, BEWA en Sivomatic dat kattengrit verpakt. Maar ook de kapotte pallets van DSV worden bij Labee Group verwerkt. ‘Onze buurman KS Profiel ontvangt hun stalen rollen met een houten keg eromheen zodat ze niet gaan rollen. Die houten keg levert KS Profiel uiteindelijk aan ons.’

In Moerdijk zijn volgens Labee veel bedrijven die hout dat ze niet meer kunnen gebruiken bij Labee Group komen brengen. Containertransporteur A2B-online mag volgens hem niet vergeten worden als belangrijke samenwerkingspartner. ‘De haardblokken of kattengrit gaan in containers rechtstreeks naar de winkelketens in Engeland.’

Bennemeer heeft ook een hoop klanten in Moerdijk waar hij pallets levert of overtollige pallets opkoopt. ‘De pallets die we niet meer kunnen repareren, worden gesloopt. Daar halen we de bruikbare onderdelen vanaf en die gebruiken we weer om andere pallets te repareren.’ Voor hem is lokale samenwerking belangrijk. ‘Ook dat is duurzaam. Als je in Moerdijk gevestigd bent, ga je toch niet pallets uit Utrecht halen? Nee, ik koop mijn pallets lokaal, want dat scheelt transportbewegingen. Wij brengen de pallets in Moerdijk vaak weg met een terminaltrekker.’

Labee omschrijft de samenwerking met Port of Moerdijk als heel prettig; ‘al sinds de jaren ‘90, toen we hier net gevestigd waren. Het havenbedrijf heeft ons recent geholpen met nieuwe ontwikkelingen aan de waterzijde. Verder zijn ze goed op de hoogte van nieuwe vestigers, wat ons weer kan helpen om logistieke stromen aan elkaar te knopen.’

Bennemeer vindt dat Moerdijk over een goede locatie beschikt. ‘Mooi centraal gelegen tussen Rotterdam en Antwerpen.’ Moerdijk is volgens hem een belangrijke logistieke hotspot. ‘Hiervandaan kan Palletcentrale makkelijk alle logistieke hotspots in Brabant en België bedienen.’

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Moerdijk

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Moerdijk zet in op het ‘hout van de toekomst’ | NT

Moerdijk zet in op het ‘hout van de toekomst’

Brand Stories

Moerdijk barst van de circulaire en duurzame ontwikkelingen in de houtsector. Zo geeft de Palletcentrale houten pallets iedere keer weer een nieuw leven. En Labee Group zamelt veelal houtafval in die na verwerking per schip wordt doorgevoerd.

Palletcentrale
In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Moerdijk zijn verhaal over de ontwikkelingen van de houtsector in Moerdijk. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

De wereldwijde vraag naar hout stijgt. Het natuurproduct is populairder dan ooit. Daar maken de bedrijven Palletcentrale en Labee Group in Moerdijk dankbaar gebruik van. Hun core business is niet alleen hout, vooral ook het verduurzamen van hun product en de markt. De haven van Moerdijk is voor beide een strategisch logistiek knooppunt. Met de ambities die zij hebben, voorzien zij nog meer groei de komende jaren.

Nieuw leven

Bij Palletcentrale worden nieuwe pallets gemaakt en gebruikte pallets ingekocht en verkocht. Frank Bennemeer, commercieel directeur van Palletcentrale, spreekt over een ‘circulair systeem waarin al 52 jaar gewerkt wordt’. De Palletcentrale geeft houten pallets iedere keer weer een nieuw leven. ‘We kopen bij bedrijven overtollige pallets op. Vervolgens sorteren we ze uit. Als ze kapot zijn, repareren wij ze en worden ze weer opnieuw verkocht.’

Labee Group richt zich vooral op het inzamelen van zaagsel en krullen die als afval achterblijven bij de timmerfabriek. Het zaagsel en de krullen worden verwerkt tot stof. Alex Labee, eigenaar van Labee Group: ‘Die stof verwerken we in onder andere kattengrit, haardblokken en aanmaakblokjes.’ Bijna al het zaagsel is gecertificeerd op kwaliteit en duurzaamheid. ‘Het zaagsel dat niet gecertificeerd is, geven we toch nog een laatste einddoel.’

Door dat zaagsel te verbranden ontstaat er stroom. De restwarmte verdeelt Labee over vijf klanten die kassen hebben met daarin komkommers, tomaten en orchideeën. ‘Zo gaat er niets verloren. Circulariteit is voor ons heel belangrijk.’ Daarnaast beschikt Labee over een eigen transportonderneming.

Automatisering

De ontwikkelingen in de houtsector gaan razendsnel. Zo beschikt Palletcentrale over een ht (heat treatment)-oven die op hun eigen houtafvalmateriaal gestookt wordt. ‘Voordat pallets geëxporteerd worden, moeten ze een behandeling ondergaan. Die behandeling noemen ze een heat treatment behandeling en daarvoor worden onze ovens gebruikt.’ Daarbij rijden de heftrucks van Palletcentrale op batterijen.

De afgelopen jaren heeft de Palletcentrale volop ingezet op automatisering en Bennemeer zegt dat het bedrijf dit ook in de toekomst zal blijven doen. ‘Het krijgen van mensen wordt steeds lastiger, dus wij willen automatiseringsslagen maken waardoor we 24 uur per dag door kunnen werken.’ Hierbij is volgens hem het automatisch sorteren van pallets belangrijk; zoals de europallets, blokpallets en kapotte pallets.

‘Nu zijn we al 16 uur per dag bezig in onze grote uitsorteerstraat.’ Binnen nu en een jaar wil de Palletcentrale een tweede grote uitsorteerstraat geïnstalleerd hebben.

Over water

Labee Group vervoert 55 tot 60% van hun bulkgoederen over water. Voor wat betreft de containers wordt zo’n 95% per schip vervoerd via A2B-online uit Moerdijk. Ook kleine afstanden zoals Geertruidenberg-Moerdijk en Moerdijk-Maasvlakte doet Labee over water.

De markt van het product van Labee Group groeit volgens Labee zo sterk dat opgeschaald kan worden aan de verkoopkant. Maar aan de inkoopkant is dat lastiger. ‘Ik kan van timmerbedrijven niet verwachten dat ze meer schaafsel overhouden.’ Om de groei toch door te zetten, zoekt Labee Group relaties op zoals Ikea in Rusland. ‘Daar wordt veel hout verwerkt tot meubels.’ Dat overgebleven zaagsel laten zij vervolgens per schip vervoeren naar Moerdijk, waardoor ‘groei mogelijk is zonder de markt hier te overbelasten of de prijzen te laten stijgen.’

Palletcentrale en Labee Group werken ook met elkaar samen in Moerdijk. Zo zamelt Labee Group het emballagehout in wat Palletcentrale niet meer kan verwerken. Labee: ‘Soms wordt dat hout verwerkt tot de spaanplaatindustrie, waardoor het toch weer een nieuw leven krijgt.’

De tekst gaat verder onder de foto

Labee Group
Vestiging van Labee Group in Moerdijk

Lokale samenwerking

Labee werkt daarnaast ook veel samen met andere bedrijven in Moerdijk, zoals Steinweg Delta Marine Terminal, OBM, ZHD, BEWA en Sivomatic dat kattengrit verpakt. Maar ook de kapotte pallets van DSV worden bij Labee Group verwerkt. ‘Onze buurman KS Profiel ontvangt hun stalen rollen met een houten keg eromheen zodat ze niet gaan rollen. Die houten keg levert KS Profiel uiteindelijk aan ons.’

In Moerdijk zijn volgens Labee veel bedrijven die hout dat ze niet meer kunnen gebruiken bij Labee Group komen brengen. Containertransporteur A2B-online mag volgens hem niet vergeten worden als belangrijke samenwerkingspartner. ‘De haardblokken of kattengrit gaan in containers rechtstreeks naar de winkelketens in Engeland.’

Bennemeer heeft ook een hoop klanten in Moerdijk waar hij pallets levert of overtollige pallets opkoopt. ‘De pallets die we niet meer kunnen repareren, worden gesloopt. Daar halen we de bruikbare onderdelen vanaf en die gebruiken we weer om andere pallets te repareren.’ Voor hem is lokale samenwerking belangrijk. ‘Ook dat is duurzaam. Als je in Moerdijk gevestigd bent, ga je toch niet pallets uit Utrecht halen? Nee, ik koop mijn pallets lokaal, want dat scheelt transportbewegingen. Wij brengen de pallets in Moerdijk vaak weg met een terminaltrekker.’

Labee omschrijft de samenwerking met Port of Moerdijk als heel prettig; ‘al sinds de jaren ‘90, toen we hier net gevestigd waren. Het havenbedrijf heeft ons recent geholpen met nieuwe ontwikkelingen aan de waterzijde. Verder zijn ze goed op de hoogte van nieuwe vestigers, wat ons weer kan helpen om logistieke stromen aan elkaar te knopen.’

Bennemeer vindt dat Moerdijk over een goede locatie beschikt. ‘Mooi centraal gelegen tussen Rotterdam en Antwerpen.’ Moerdijk is volgens hem een belangrijke logistieke hotspot. ‘Hiervandaan kan Palletcentrale makkelijk alle logistieke hotspots in Brabant en België bedienen.’

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Moerdijk

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.