Investeer in veiligheid van je trucks met slimme camera’s

Brand Stories

Het inzetten op slimme camera’s en sensoren aan boord van vracht- en bedrijfswagens biedt volop voordelen, onder meer op het gebied van veiligheid, kosten en efficiency. Toch is de keuze voor een dergelijk veiligheidsprogramma voor veel logistieke bedrijven nog lang niet vanzelfsprekend. Waar moet je op letten als je wilt investeren in AI-dashcams? Wat kun je er mee? En heel belangrijk: hoe richt je een veiligheidsprogramma voor je wagenpark op de juiste manier in?

De oplossingen van Samsara geven inzicht in het rijgedrag.
Foto: Samsara
In deze editie van Brand Stories vertelt Samsara over de mogelijkheden van slimme camera’s. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Samsara is een Amerikaans bedrijf dat aan meer dan 15.000 bedrijven apparatuur en oplossingen levert om vrachtwagens, bouwmachines en andere voertuigen en ook productiefaciliteiten en installaties op afstand te monitoren met behulp van slimme sensoren en videotechnologie. In combinatie met slimme software en artificial intelligence kunnen de informatie en de data belangrijke inzichten opleveren om de installaties en voertuigen efficiënter te beheren en de veiligheid te waarborgen. In de transportsector kunnen de oplossingen van Samsara onder meer inzicht geven in de locatie en de technische staat van de wagens en het brandstofverbruik, maar ook in de status van de lading en het rijgedrag van de chauffeur. En dat laatste aspect biedt grote kansen.

Maak een plan de campagne

Voor je aan de slag gaat met slimme cameratechnologie, is het uiteraard allereerst van groot belang om te kiezen voor de juiste hardware en software en voor een goed platform om alle beschikbare mogelijkheden te benutten. De oplossing van Samsara combineert AI-dashcams, real-time GPS tracking en online coaching tools voor chauffeurs. Heb je eenmaal geïnvesteerd in een op video gebaseerde veiligheidsoplossing, dan is het vooral belangrijk om een plan de campagne te maken. Tegen welke problemen loop je aan? Wat worden je doelstellingen? En binnen welke periode wil je die behalen?

Een veiligheidsprogramma wordt vaak geïnitieerd omdat er specifieke problemen zijn. Denk aan een stijging van het aantal ongevallen of een toename van gevaarlijk rijgedrag. Breng in beeld welke incidenten er het afgelopen halfjaar hebben plaatsgevonden. Zet daarbij niet alleen aanrijdingen en ongevallen op een rijtje, maar kijk ook naar claims, boetes of andere overtredingen. Zijn er wellicht patronen zichtbaar? Heb je al een telematica-oplossing in huis, dan kan die helpen om alles in beeld te brengen.

Formuleer gerichte doelen

Het opschrijven van je doelen lijkt een formaliteit, maar dat is het zeker niet. Je bepaalt hiermee namelijk ook wat de grootste problemen zijn die je wilt oplossen. Zijn je verzekeringspremies gestegen, dan kan het bijvoorbeeld je doel zijn om het aantal ongevallen waaraan je chauffeurs schuldig zijn met een bepaald percentage terug te brengen. Houd daarbij in gedachten: je doelen mogen ambitieus zijn, maar maak ze haalbaar.

Het is van belang om het trainen van je team in fases te doen.

De volgende stap bij het opzetten van een succesvol veiligheidsprogramma is een heel belangrijke. Bespreek binnen de hele organisatie wat de plannen zijn. Organiseer een bijeenkomst voor het hele bedrijf waarin je presenteert wat het programma inhoudt. Vertel wat er allemaal mogelijk is met deze camera-technologie. Leg de nadruk ook vooral op wat de voordelen zijn voor de gebruiker/chauffeur.

Goede training en coaching

Bij het trainen van je team is het vooral belangrijk om dit in fases te doen. Begin met een klein team en met de leidinggevenden. Zij kunnen vervolgens de medewerkers in het veld en de chauffeurs trainen. Het coachen van de chauffeurs is vanzelfsprekend de hoofdmoot van elk veiligheidsprogramma. Diverse onderzoeken tonen aan dat coaching vooral effectief is als dit coachen ondersteund wordt door data vanuit het telematica-­systeem of door beschikbare videobeelden. Stel meldingen in voor bepaald gevaarlijk weggedrag, denk aan snelheidsovertredingen, voortdurend hard remmen of veelvuldig afgeleid zijn. Je kunt bijvoorbeeld real-time een SMS of emailalert laten versturen voor bepaalde gevaarlijke acties.

Feedback is het meest effectief als het real-time wordt gegeven, vooral voor chauffeurs die lange afstanden rijden. Achteraf heeft het vaak niet zo veel effect. Er bestaan dashcams die zijn uitgerust met een speaker. Bij hard remmen, snelheidsovertredingen of het niet dragen van een gordel kan via de speaker een waarschuwing worden gegeven. Wacht een aantal weken met het gebruik hiervan na installatie van de hardware, om te voorkomen dat chauffeurs door al deze berichten overrompeld worden.

Bepaalde vormen van risicovol rijgedrag zijn gevaarlijker dan andere. Bepaal wanneer een kort gesprek nodig is en wanneer een langer 1-op-1-gesprek noodzakelijk is. Vergroot de impact door regelmatig gezamenlijke coaching-sessies voor de hele groep te organiseren en 1-op-1-gesprekken voor chauffeurs die beduidend slechter scoren dan collega’s.

Zet chauffeurs in het zonnetje

Een van de beste manieren om de impact van je veiligheidsprogramma te vergroten is door positief en veilig gedrag te belonen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een bonus, een cadeaubon of een award. Hoe eerder je hiermee begint, hoe beter. Hiermee creëer je een positieve sfeer rondom het thema veiligheid. Ook ‘gamification’ kan helpen om de betrokkenheid te vergroten. Bij het platform van Samara bestaat bijvoorbeeld een driver app met game mode die de scores van de chauffeurs bijhoudt. Sta je aan het eind van de maand bovenaan de lijst, dan word je in het zonnetje gezet. Door de juiste stappen te doorlopen, je hele organisatie mee te nemen in de plannen en – vooral – positief gedrag van chauffeurs te belonen, kun je een flinke bijdrage leveren aan het vergroten van de veiligheid onderweg.

Dit verhaal is aan u verteld door Samsara.

Samsara lgogo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Investeer in veiligheid van je trucks met slimme camera’s | NT

Investeer in veiligheid van je trucks met slimme camera’s

Brand Stories

Het inzetten op slimme camera’s en sensoren aan boord van vracht- en bedrijfswagens biedt volop voordelen, onder meer op het gebied van veiligheid, kosten en efficiency. Toch is de keuze voor een dergelijk veiligheidsprogramma voor veel logistieke bedrijven nog lang niet vanzelfsprekend. Waar moet je op letten als je wilt investeren in AI-dashcams? Wat kun je er mee? En heel belangrijk: hoe richt je een veiligheidsprogramma voor je wagenpark op de juiste manier in?

De oplossingen van Samsara geven inzicht in het rijgedrag.
Foto: Samsara
In deze editie van Brand Stories vertelt Samsara over de mogelijkheden van slimme camera’s. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Samsara is een Amerikaans bedrijf dat aan meer dan 15.000 bedrijven apparatuur en oplossingen levert om vrachtwagens, bouwmachines en andere voertuigen en ook productiefaciliteiten en installaties op afstand te monitoren met behulp van slimme sensoren en videotechnologie. In combinatie met slimme software en artificial intelligence kunnen de informatie en de data belangrijke inzichten opleveren om de installaties en voertuigen efficiënter te beheren en de veiligheid te waarborgen. In de transportsector kunnen de oplossingen van Samsara onder meer inzicht geven in de locatie en de technische staat van de wagens en het brandstofverbruik, maar ook in de status van de lading en het rijgedrag van de chauffeur. En dat laatste aspect biedt grote kansen.

Maak een plan de campagne

Voor je aan de slag gaat met slimme cameratechnologie, is het uiteraard allereerst van groot belang om te kiezen voor de juiste hardware en software en voor een goed platform om alle beschikbare mogelijkheden te benutten. De oplossing van Samsara combineert AI-dashcams, real-time GPS tracking en online coaching tools voor chauffeurs. Heb je eenmaal geïnvesteerd in een op video gebaseerde veiligheidsoplossing, dan is het vooral belangrijk om een plan de campagne te maken. Tegen welke problemen loop je aan? Wat worden je doelstellingen? En binnen welke periode wil je die behalen?

Een veiligheidsprogramma wordt vaak geïnitieerd omdat er specifieke problemen zijn. Denk aan een stijging van het aantal ongevallen of een toename van gevaarlijk rijgedrag. Breng in beeld welke incidenten er het afgelopen halfjaar hebben plaatsgevonden. Zet daarbij niet alleen aanrijdingen en ongevallen op een rijtje, maar kijk ook naar claims, boetes of andere overtredingen. Zijn er wellicht patronen zichtbaar? Heb je al een telematica-oplossing in huis, dan kan die helpen om alles in beeld te brengen.

Formuleer gerichte doelen

Het opschrijven van je doelen lijkt een formaliteit, maar dat is het zeker niet. Je bepaalt hiermee namelijk ook wat de grootste problemen zijn die je wilt oplossen. Zijn je verzekeringspremies gestegen, dan kan het bijvoorbeeld je doel zijn om het aantal ongevallen waaraan je chauffeurs schuldig zijn met een bepaald percentage terug te brengen. Houd daarbij in gedachten: je doelen mogen ambitieus zijn, maar maak ze haalbaar.

Het is van belang om het trainen van je team in fases te doen.

De volgende stap bij het opzetten van een succesvol veiligheidsprogramma is een heel belangrijke. Bespreek binnen de hele organisatie wat de plannen zijn. Organiseer een bijeenkomst voor het hele bedrijf waarin je presenteert wat het programma inhoudt. Vertel wat er allemaal mogelijk is met deze camera-technologie. Leg de nadruk ook vooral op wat de voordelen zijn voor de gebruiker/chauffeur.

Goede training en coaching

Bij het trainen van je team is het vooral belangrijk om dit in fases te doen. Begin met een klein team en met de leidinggevenden. Zij kunnen vervolgens de medewerkers in het veld en de chauffeurs trainen. Het coachen van de chauffeurs is vanzelfsprekend de hoofdmoot van elk veiligheidsprogramma. Diverse onderzoeken tonen aan dat coaching vooral effectief is als dit coachen ondersteund wordt door data vanuit het telematica-­systeem of door beschikbare videobeelden. Stel meldingen in voor bepaald gevaarlijk weggedrag, denk aan snelheidsovertredingen, voortdurend hard remmen of veelvuldig afgeleid zijn. Je kunt bijvoorbeeld real-time een SMS of emailalert laten versturen voor bepaalde gevaarlijke acties.

Feedback is het meest effectief als het real-time wordt gegeven, vooral voor chauffeurs die lange afstanden rijden. Achteraf heeft het vaak niet zo veel effect. Er bestaan dashcams die zijn uitgerust met een speaker. Bij hard remmen, snelheidsovertredingen of het niet dragen van een gordel kan via de speaker een waarschuwing worden gegeven. Wacht een aantal weken met het gebruik hiervan na installatie van de hardware, om te voorkomen dat chauffeurs door al deze berichten overrompeld worden.

Bepaalde vormen van risicovol rijgedrag zijn gevaarlijker dan andere. Bepaal wanneer een kort gesprek nodig is en wanneer een langer 1-op-1-gesprek noodzakelijk is. Vergroot de impact door regelmatig gezamenlijke coaching-sessies voor de hele groep te organiseren en 1-op-1-gesprekken voor chauffeurs die beduidend slechter scoren dan collega’s.

Zet chauffeurs in het zonnetje

Een van de beste manieren om de impact van je veiligheidsprogramma te vergroten is door positief en veilig gedrag te belonen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een bonus, een cadeaubon of een award. Hoe eerder je hiermee begint, hoe beter. Hiermee creëer je een positieve sfeer rondom het thema veiligheid. Ook ‘gamification’ kan helpen om de betrokkenheid te vergroten. Bij het platform van Samara bestaat bijvoorbeeld een driver app met game mode die de scores van de chauffeurs bijhoudt. Sta je aan het eind van de maand bovenaan de lijst, dan word je in het zonnetje gezet. Door de juiste stappen te doorlopen, je hele organisatie mee te nemen in de plannen en – vooral – positief gedrag van chauffeurs te belonen, kun je een flinke bijdrage leveren aan het vergroten van de veiligheid onderweg.

Dit verhaal is aan u verteld door Samsara.

Samsara lgogo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.