‘Ondertussen zijn in Nederland de meeste klanten om naar DMS4.0 en zijn we hard aan het werk om de meer complexere stroom – DMS4.1 – uit te rollen. Een eerste pilot verliep goed en de tweede, nog complexere met actieve veredeling, verloopt door de goede samenwerking met deze klant positief.’ Op het moment van lezen van dit artikel, zo zijn Van Litsenburg en Jespers zeker, zal het gros van de DMS4.1-klanten overgestapt zijn.
Voorinformatie douane
Van Litsenburg legt de DMS-systemen uit: ‘Normale import- en exportaangiftes lopen via DMS4.0, DMS4.1 is de douaneflow van goederen die onder douanetoezicht worden opgeslagen en verwerkt.’ In dat proces wil de douane op voorhand meer informatie hebben. ‘Zo hebben ze meer controle over de goederen die binnenkomen. Nu moeten de goederen dus eerst worden aangemeld voordat ze ingeschreven mogen worden, voorheen kon dat later in het proces. Zo komt er een extra controlemoment.’ Dat zorgt voor logistieke uitdagingen, zeker ook op softwaregebied.
‘De verzamelaangifte wordt in een groot bestand verstuurd, een totaal nieuwe stroom, ook voor de douane zelf. Om dat softwarematig goed te kunnen verwerken, dat geeft veel uitdagingen.’ Niet voor niets is de invoering van het DMS-systeem verschillende keren door de Douane uitgesteld. ‘Maar nu moet je voor eind december over zijn.’
Tijdens het invoeringsproces zijn er talloze bijstuuracties geweest. Daar moesten de programmeurs van Stream Software telkens op inspelen. ‘Het duurde lang voordat de specificaties definitief waren. Dat gaf bij zowel onze programmeurs als bij onze klanten druk, maar we hebben het gered. Nu de integratie nog.’ Die valt in een drukke periode, met Black Friday, Sinterklaas, Kerst en oud en nieuw.
‘Geen enkele periode is ideaal. Doe je het in de zomer, dan zit je weer met vakanties. Het hoort gewoon bij ons werk. De uitrol van DMS4.0 van juni tot september is goed gegaan, dus DMS4.1 zal ook goed komen.’
Dit verhaal is aan u verteld door Stream Software.
BRAND STORIES
Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.