Gewetensbezwaren in de haven

Commentaar

De ‘Sunny Liger’ ligt op 35 kilometer van de Nederlandse kust voor anker. Het schip, varend onder de vlag van de Marshall Eilanden en met een lading Russische olie aan boord, voer richting Amsterdam nadat het in Zweden was geweigerd en is sindsdien een hot topic. Want wat moet er nu mee gebeuren? In de Zweedse havens heeft vakbondsingrijpen er al voor gezorgd dat er daar helemaal geen Russische ladingen meer worden aangepakt, ook als zowel schip als lading niet onder de Europese sancties vallen.

Nu de ‘Sunny Liger’ eenmaal ‘besmet’ is, kan het ook in Nederland niet terecht. De minister van buitenlandse zaken Wopke Hoekstra noemt het zelfs ‘hartstikke goed’ dat de vakbonden het havenpersoneel opriepen om dit specifieke schip niet te lossen. Terwijl: zo bijzonder is het niet dat er een schip aankomt met olie vanuit Rusland. Dat geldt zelfs als het schip onder Russische vlag zou varen. Er zijn nog tal van uitzonderingen op de ingestelde sanctiemaatregelen die veel transporten mogelijk blijven maken.

Eenmaal geweigerd door een haven, geldt een schip evenwel als ‘besmet’. De Nederlandse havenarbeiders zijn daarom solidair met de Zweedse. Wat de Oekraïense havenmedewerkers vragen en wat ook de ambassade vraagt, namelijk om alles te weigeren, maakt ondertussen echter minder indruk op de Nederlandse havenmensen. De FNV vroeg het havenpersoneel om terughoudend te zijn met het weigeren van andere schepen vanuit Rusland met vergelijkbare lading omdat voor zo’n weigering de juridische grondslag ontbreekt. Want wie draait er op voor de schade als de arbeiders ineens en masse lading weigeren te lossen?

De waarschuwing van de FNV is terecht. Nu Rusland oorlog voert in Oekraïne, is het wel of niet lossen van een Russisch schip niet een beslissing die bij de havenmedewerkers moet worden neergelegd. Het is aan de politiek om snel meer duidelijkheid te verschaffen. Ofwel we accepteren in een Nederlandse haven álle schepen met Russische olie, ofwel we laten ze allemaal dobberen. Hoekstra komt er niet mee weg dat hij de arbeiders complimenteert voor hun weigering terwijl er ondertussen acht andere met Russische olie gevulde schepen onderweg zijn naar Rotterdam die gewoon worden gelost.

Even een historisch uitstapje naar een ander moment in de geschiedenis dat er gewetensbezwaren opspeelden in de haven: de sinaasappelstaking van 1946. Havenmedewerkers in Rotterdam weigerden het schip ‘Orpheus’ te lossen. Aan boord was een lading sinaasappelen uit Spanje, het land waar toen Francisco Franco aan de macht was. De afloop? Er zaten geen sancties op fruit en het schip werd toch gewoon gelost. Door kantoorpersoneel dat niet bij de bond was aangesloten en zich niet kon beroepen op gewetensbezwaren.

De ‘Sunny Liger’ zal vast niet door de administratief medewerkers van het Havenbedrijf Amsterdam gelost gaan worden. Wat er wel gaat gebeuren, is aan de eigenaar, rederij MSEA, om te bepalen. Inmiddels het is in elk geval niet meer waarschijnlijk dat het schip in een EU-haven gaat worden gelost.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Gewetensbezwaren in de haven | NT

Gewetensbezwaren in de haven

Commentaar

De ‘Sunny Liger’ ligt op 35 kilometer van de Nederlandse kust voor anker. Het schip, varend onder de vlag van de Marshall Eilanden en met een lading Russische olie aan boord, voer richting Amsterdam nadat het in Zweden was geweigerd en is sindsdien een hot topic. Want wat moet er nu mee gebeuren? In de Zweedse havens heeft vakbondsingrijpen er al voor gezorgd dat er daar helemaal geen Russische ladingen meer worden aangepakt, ook als zowel schip als lading niet onder de Europese sancties vallen.

Nu de ‘Sunny Liger’ eenmaal ‘besmet’ is, kan het ook in Nederland niet terecht. De minister van buitenlandse zaken Wopke Hoekstra noemt het zelfs ‘hartstikke goed’ dat de vakbonden het havenpersoneel opriepen om dit specifieke schip niet te lossen. Terwijl: zo bijzonder is het niet dat er een schip aankomt met olie vanuit Rusland. Dat geldt zelfs als het schip onder Russische vlag zou varen. Er zijn nog tal van uitzonderingen op de ingestelde sanctiemaatregelen die veel transporten mogelijk blijven maken.

Eenmaal geweigerd door een haven, geldt een schip evenwel als ‘besmet’. De Nederlandse havenarbeiders zijn daarom solidair met de Zweedse. Wat de Oekraïense havenmedewerkers vragen en wat ook de ambassade vraagt, namelijk om alles te weigeren, maakt ondertussen echter minder indruk op de Nederlandse havenmensen. De FNV vroeg het havenpersoneel om terughoudend te zijn met het weigeren van andere schepen vanuit Rusland met vergelijkbare lading omdat voor zo’n weigering de juridische grondslag ontbreekt. Want wie draait er op voor de schade als de arbeiders ineens en masse lading weigeren te lossen?

De waarschuwing van de FNV is terecht. Nu Rusland oorlog voert in Oekraïne, is het wel of niet lossen van een Russisch schip niet een beslissing die bij de havenmedewerkers moet worden neergelegd. Het is aan de politiek om snel meer duidelijkheid te verschaffen. Ofwel we accepteren in een Nederlandse haven álle schepen met Russische olie, ofwel we laten ze allemaal dobberen. Hoekstra komt er niet mee weg dat hij de arbeiders complimenteert voor hun weigering terwijl er ondertussen acht andere met Russische olie gevulde schepen onderweg zijn naar Rotterdam die gewoon worden gelost.

Even een historisch uitstapje naar een ander moment in de geschiedenis dat er gewetensbezwaren opspeelden in de haven: de sinaasappelstaking van 1946. Havenmedewerkers in Rotterdam weigerden het schip ‘Orpheus’ te lossen. Aan boord was een lading sinaasappelen uit Spanje, het land waar toen Francisco Franco aan de macht was. De afloop? Er zaten geen sancties op fruit en het schip werd toch gewoon gelost. Door kantoorpersoneel dat niet bij de bond was aangesloten en zich niet kon beroepen op gewetensbezwaren.

De ‘Sunny Liger’ zal vast niet door de administratief medewerkers van het Havenbedrijf Amsterdam gelost gaan worden. Wat er wel gaat gebeuren, is aan de eigenaar, rederij MSEA, om te bepalen. Inmiddels het is in elk geval niet meer waarschijnlijk dat het schip in een EU-haven gaat worden gelost.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement