Britse detailhandel wil parlementair onderzoek naar havencongestie

brexit

De Britse detailhandel wil dat het parlement een onderzoek instelt naar de zware vertragingen in de Britse havens en de functioneren van de scheepvaartmarkt.

Het British Retail Consortium (BRC) en de Food and Drink Federation (FDF) hebben voorzitter Angus Brendan MacNeil van de transportcommissie van het House of Commons gevraagd om een ‘dingend onderzoek’ in te stellen. De belangenvereniging dringt aan op een versoepeling van de rust- en rijtijden voor vrachtwagenchauffeurs om de aan- en afvoer naar de zeehavens te verbeteren.

Verstoring

Het BRC vroeg staatssecretaris van Transport Brant Shapps vorige maand ook al om de rust- en rijtijden te versoepelen, tot nu toe zonder resultaat. De brancheverenigingen dringen nu aan op een gezamenlijke hoorzitting van de commissies voor transport en internationale handel. Getroffen bedrijven zouden zo de kans moeten krijgen om de verstoring van hun activiteiten toe te lichten op oplossingen te bepleiten.

De twee verenigingen hadden eerder gewaarschuwd voor de kans op stijgende voedselprijzen in het geval van een no-deal brexit. De voedselfabrikanten zeggen dat ze zwaar worden getroffen door de huidige havenvertragingen. Retailers en hun toeleveranciers hebben volgens de twee hard gewerkt om voorraden op te bouwen vóór de feestdagen en het einde van de overgangsperiode van de brexit. Ze zijn bezorgd dat de Britse havens na 1 januari, met of zonder deal, onder nog grotere druk zullen komen te staan.

Britse havens

Belangenvereniging British Ports Association, die vrijwel alle Britse havens met uitzondering van Felixstowe vertegenwoordigt, ziet geen reden voor een parlementair onderzoek: ‘Hoewel we erkennen dat sommige importeurs de afgelopen weken moeilijkheden hebben ondervonden, is dit zeker geen systeemprobleem en ook niet uniek voor het VK. We begrijpen de onderliggende problemen en er is geen reden voor ingrijpende interventie of wijziging van het overheidsbeleid.’

In een brief aan de transportcommissie vragen de retailers verder aandacht voor de scherpe prijsstijging in het containervervoer. Ze wijzen erop dat de spotprijzen voor vervoer van Azië naar Europa in een jaar tijd met 170% zijn gestegen en vorige week zelfs met 25%. Ook leggen rederijen voor Felixstowe en Southampton congestieheffingen op. BPA-directeur Richard Ballantyne zegt zich bewust te zijn van het probleem, maar stelt dat de havensector geen invloed op de vervoersprijzen heeft.

Chaos

Volgens directeur Jean-Marc Puissesseau van de Franse ferryhaven Calais hoeft de de Brexit overigens niet tot chaos te leiden, zo lang de procedures goed gevolgd worden. ‘Brexit is geen synoniem van chaos en files. Als de douaneaangiften op tijd worden gedaan, zie ik geen probleem’, zei hij tegen persbureau Reuters.

Veel bedrijven vrezen dat de aanvoer van goederen verstoord raakt als de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk op 1 januari zonder handelsakkoorden uiteen gaan. Puissesseau stelt dat zijn haven dankzij miljoenen aan investeringen in infrastructuur voorbereid is op die situatie.

Ondanks de bemoedigende woorden van de Franse havenbaas, zeggen medewerkers van de Franse douane dat onduidelijk is hoe goed bedrijven uit andere Europese landen zich hebben voorbereid. Vrachtwagens uit alle hoeken van de EU gaan via Calais naar het Verenigd Koninkrijk en terug. Zij moeten waarschijnlijk rekening houden met meer bureaucratie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Britse detailhandel wil parlementair onderzoek naar havencongestie | NT

Britse detailhandel wil parlementair onderzoek naar havencongestie

brexit

De Britse detailhandel wil dat het parlement een onderzoek instelt naar de zware vertragingen in de Britse havens en de functioneren van de scheepvaartmarkt.

Het British Retail Consortium (BRC) en de Food and Drink Federation (FDF) hebben voorzitter Angus Brendan MacNeil van de transportcommissie van het House of Commons gevraagd om een ‘dingend onderzoek’ in te stellen. De belangenvereniging dringt aan op een versoepeling van de rust- en rijtijden voor vrachtwagenchauffeurs om de aan- en afvoer naar de zeehavens te verbeteren.

Verstoring

Het BRC vroeg staatssecretaris van Transport Brant Shapps vorige maand ook al om de rust- en rijtijden te versoepelen, tot nu toe zonder resultaat. De brancheverenigingen dringen nu aan op een gezamenlijke hoorzitting van de commissies voor transport en internationale handel. Getroffen bedrijven zouden zo de kans moeten krijgen om de verstoring van hun activiteiten toe te lichten op oplossingen te bepleiten.

De twee verenigingen hadden eerder gewaarschuwd voor de kans op stijgende voedselprijzen in het geval van een no-deal brexit. De voedselfabrikanten zeggen dat ze zwaar worden getroffen door de huidige havenvertragingen. Retailers en hun toeleveranciers hebben volgens de twee hard gewerkt om voorraden op te bouwen vóór de feestdagen en het einde van de overgangsperiode van de brexit. Ze zijn bezorgd dat de Britse havens na 1 januari, met of zonder deal, onder nog grotere druk zullen komen te staan.

Britse havens

Belangenvereniging British Ports Association, die vrijwel alle Britse havens met uitzondering van Felixstowe vertegenwoordigt, ziet geen reden voor een parlementair onderzoek: ‘Hoewel we erkennen dat sommige importeurs de afgelopen weken moeilijkheden hebben ondervonden, is dit zeker geen systeemprobleem en ook niet uniek voor het VK. We begrijpen de onderliggende problemen en er is geen reden voor ingrijpende interventie of wijziging van het overheidsbeleid.’

In een brief aan de transportcommissie vragen de retailers verder aandacht voor de scherpe prijsstijging in het containervervoer. Ze wijzen erop dat de spotprijzen voor vervoer van Azië naar Europa in een jaar tijd met 170% zijn gestegen en vorige week zelfs met 25%. Ook leggen rederijen voor Felixstowe en Southampton congestieheffingen op. BPA-directeur Richard Ballantyne zegt zich bewust te zijn van het probleem, maar stelt dat de havensector geen invloed op de vervoersprijzen heeft.

Chaos

Volgens directeur Jean-Marc Puissesseau van de Franse ferryhaven Calais hoeft de de Brexit overigens niet tot chaos te leiden, zo lang de procedures goed gevolgd worden. ‘Brexit is geen synoniem van chaos en files. Als de douaneaangiften op tijd worden gedaan, zie ik geen probleem’, zei hij tegen persbureau Reuters.

Veel bedrijven vrezen dat de aanvoer van goederen verstoord raakt als de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk op 1 januari zonder handelsakkoorden uiteen gaan. Puissesseau stelt dat zijn haven dankzij miljoenen aan investeringen in infrastructuur voorbereid is op die situatie.

Ondanks de bemoedigende woorden van de Franse havenbaas, zeggen medewerkers van de Franse douane dat onduidelijk is hoe goed bedrijven uit andere Europese landen zich hebben voorbereid. Vrachtwagens uit alle hoeken van de EU gaan via Calais naar het Verenigd Koninkrijk en terug. Zij moeten waarschijnlijk rekening houden met meer bureaucratie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement