Het bedrijf zegt dat de toeslag nodig is ter compensatie van de bedrijfskosten, die door de gevolgen van de coronapandemie sterk zijn opgelopen. Het overslagbedrijf wijst erop dat het ziekteverzuim onder het personeel significant is gestegen en dat inhuurpersoneel beperkt beschikbaar is. Dat leidt weer tot een sterke stijging van de overwerkkosten en legt druk op de operatie, aldus RST.

Ook de regelgeving rond Covid-19 heeft een kostenverhogend effect, zegt het bedrijf, dat gevestigd is aan de Eemhaven. Volgens RST stelt de toeslag de containerstuwadoor in staat om de dienstverlening op het niveau te houden ‘dat de klanten van ons gewend zijn’.

Tariefafspraken

Commercieel directeur Ted Holleman van Kramer Group op de Maasvlakte zegt geen plannen te hebben om een piektoeslag in te voeren. ‘We hebben vaste tariefafspraken met onze klanten en daar houden we ons gewoon aan. Het is momenteel erg druk en daar zijn de inkomsten ook naar, dus wij zien op dit moment geen reden om een toeslag in te voeren’, zegt hij.

Directeur Jan Overdevest van de Waalhaven Group uit zich in dezelfde zin. ‘Wij werken nog steeds zoveel mogelijk volgens een strikt coronaprotocol, want je wilt niet dat een hele ploeg besmet raakt. Dat is wel eens lastig, maar voor ons geen reden om een toeslag te vragen’, zegt hij. Wel kijkt hij met een schuin oog naar de deepsea-rederijen, die volgens hem ‘heel creatief’ zijn met het het doorvoeren van piektoeslagen. ‘Dat zouden we ook best willen, maar we houden ons gewoon aan de afgesproken tarieven’, aldus Overdevest.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding