Lloyd’s List meldt dat er bij de terminal donderdagochtend – woensdagnacht Nederlandse tijd – in elk geval een feederschip is weggevaren dat sinds de sluiting aan de kade had liggen wachten. Ook maritiem deskundige Lars Jensen van consultant Vespucci Maritime stelt dat de terminal ‘nu weer aan het werk is gegaan’.

De supplychain-manager van een meubelbedrijf stelt in reactie op Jensens positieve bericht dat terminalmedewerkers inderdaad wel weer toegang tot de terminal hebben gekregen, maar dat er verder nog amper activiteit is. Volgens Jensen is dit normaal en kan je niet verwachten dat van het ene op het andere moment de schepen weer af en aan varen.

Hoe voortvarend de terminal de draad precies weer oppakt, is dus nog onduidelijk. Omdat er door de plaatselijke autoriteiten weinig tot geen officiële mededelingen worden gedaan, hebben verschillende media de afgelopen dagen geprobeerd de situatie in kaart te brengen met behulp van lokale bronnen. Dat leverde in de loop van de week al steeds positievere geluiden op. In het begin van de week zag het er nog naar uit dat de terminal tot 6 september dicht zou blijven. Daarna werd gesproken van een gefaseerde heropening vanaf volgende week dinsdag. En de laatste berichten zijn dus, dat er voor het weekend ook al werk wordt gedaan, zonder dat duidelijk is hoe het tijdspad van de gefaseerde terugkeer naar normale werkschema’s er nu uit gaat zien.

Minder groot logistiek drama

Jensen spreekt in elk geval van ‘goed nieuws voor alle betrokkenen in de maritieme supply chains’. De consultant durft al te stellen dat de gedeeltelijke Ningbo-sluiting een minder groot logistiek drama is geworden dan de Suez-blokkade en de Shenzhen-sluiting van eerder dit jaar. Jensen maakt de rekensom, dat gedurende de acht dagen dat de Meishan-terminal van Ningbo dicht is geweest, 70.000 teu gestremd is geraakt. Er zal volgens hem zeker nog tijd overheen gaan voordat alle ontstane achterstanden zijn weggewerkt.

Hij wijst ook op het waterbedeffect dat ervoor heeft gezorgd dat ook op andere terminals meer congestie is ontstaan. Containerterminals overal ter wereld liepen bovendien ook voor de problemen in Ningbo al op de toppen van hun tenen. Logistieke deskundigen verwachten niet dat alle vertragingen en congestie in de business makkelijk kunnen worden opgelost, zeker niet met het drukke feestdagenseizoen in zicht.

De logistieke gemeenschap moet bovendien de vingers gekruist houden dat de Deltavariant van het coronavirus de Chinese havensteden vanaf nu met rust laat. De sluiting van de Meishan-terminal was gebaseerd op één besmette havenwerker. Slechts omdat bij massale coronatests in Ningbo niet één andere besmetting is vastgesteld, mag de terminal zijn activiteiten voorzichtig weer hervatten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding