Door de pandemie staat de autosector al een hele tijd onder druk. Momenteel heerst er een wereldwijd tekort aan microchips. Dit bemoeilijkt de productie van nieuwe wagens. Toch toont Zeebrugge in de behandeling van nieuwe wagens een stijging van 11,3% in vergelijking met coronajaar januari-september 2020. Er blijft wel een beduidende daling (-24,7%) in vergelijking met 2019.

Containers

Het containertransport via Zeebrugge blijft in stijgende lijn evolueren. Na negen maanden is er een groei van 19,4 % (15.577.464 ton, +25,7% TEU) in de lift-on/lift-off en roll-on/roll-off containers, tegenover dezelfde periode in 2020. De groei in de lolo-containers is zowel te zien in de behandeling van shortsea containers (+32,3%), deepsea containers (+47%), als in de containers die estuair verscheept worden (+30,5%).

Stukgoed steeg met 6,3% tot een volume van 503.040 ton en vaste bulk met 3, % tot 1.340.443 ton. Het volume vloeibare bulk daalde met 23,2% (7.991.153 ton). Deze daling is te wijten aan uitzonderlijk hoge lng-volumes (-29,8%) in 2020, die intussen genormaliseerd zijn.

Nieuwe problemen

Sinds september lopen er in Zeebrugge weer cruiseschepen aan. Door de Covid-19 pandemie was dat al van 11 maart 2020 geleden. Zeebrugge verwacht dit najaar nog dertig cruiseschepen. Maar intussen dienen zich wel nieuwe problemen aan.

‘Wanneer we de cijfers maand per maand bekijken, merken we een kleine vertraging op. De huidige uitdagingen in de logistieke keten in Europa, zoals het Britse chauffeurstekort en de congestieproblemen, zullen op korte termijn niet van de baan zijn en zullen vermoedelijk ook in onze haven een negatief effect veroorzaken’, zegt Tom Hautekiet, CEO van de haven van Zeebrugge.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding