Dat is de uitkomst van langdurige besprekingen tussen Cosco, Havenbedrijf Hamburger Hafen und Logistik (HHLA), de eigenaar van de terminal, en het Hamburgse stadsbestuur. De twee bedrijven hebben laten weten dat de transactie nu ‘bijna rond’ is. Cosco zette eerder in op een belang van 35%, maar heeft dat onder druk van de publieke opinie bij moeten stellen.
Dat een bedrijf dat in wezen door Peking wordt gecontroleerd, invloed verwerft op een belangrijk overslagterminal is in Duitsland onderwerp van een verhit debat. Verschillende partijen, waaronder de Groenen, vinden het een slecht idee om de Chinezen toe te laten tot de kring van eigenaren.
De Duitse bondskanselier en voormalig burgemeester van Hamburg, Olaf Scholz, heeft zich persoonlijk bemoeid met de totstandkoming van de transactie. Hij is van mening dat het belang van het binden van Cosco aan Hamburg, één van de belangrijkste klanten van de haven, opweegt tegen de risico’s van Chinese beïnvloeding van de Duitse samenleving.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?