In juni 2022 zei minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat dat de oplevering van het kunstwerk in maart 2023 er niet inzat. Toen werd gemikt op eind 2023, maar ook die planning is nu van de baan. De verwachting is nu dat de sluis in het vierde kwartaal van 2024 klaar is om zeeschepen door te laten van en naar Gent. De vertraging heeft hoofdzakelijk gezeten in bouwbeperkingen door coronamaatregelen, veranderde PFAS-regels en het verwijderen van onvoorziene ‘objecten’ zoals restanten van oude gebouwen die zijn aangetroffen tijdens de bouw.
Op de planning staat nog de verdere afwerking van de sluis plus een periode van ‘intensief testen, oefenen, trainen en opleiden’. Ook moeten de landtongen nog worden verwijderd, om de in- en uitvaart van de Nieuwe Sluis mogelijk te kunnen maken.
Extra bouwkosten
De bouwkosten werden bij aanvang van het project vastgesteld op 750 miljoen euro, ondertussen liggen die op ongeveer een miljard en de vertraging zorgt opnieuw voor extra kosten. Vlaanderen betaalt mee aan het project omdat de sluis mede is bedoeld om de bereikbaarheid van de haven van Gent te verbeteren. ‘Over de meerkosten dient nog tot een Vlaams-Nederlandse kostenverdeling te worden gekomen’, schrijft Harbers in de Kamerbrief.
Of de oplevering eind volgend jaar wordt gehaald is nog de vraag. Rijkswaterstaat houdt alvast een slag om de arm. ‘Deze planning kan nog veranderen’, staat te lezen op de webpagina met informatie over de bouw van de sluis.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?