Twee staatsorganen, de staatscommissie voor toezicht en beheer van activa en de Staatsraad, hebben elk een belang van 38,9% van de aandelen in handen. De overige aandelen zijn in handen van de staatsbedrijven China Eastern Airlines (10%), Cosco Shipping (6,3%) and China Merchants Group 4,9%).

Binnenlandse logistiek

Of de nieuwe groep serieus de slag aan wil gaat met logistieke reuzen als K+N en DSV valt af te wachten. Vooralsnog lijkt het vooral te gaan om een poging China’s binnenlandse logistiek te stroomlijnen. De staatskrant Global Times besteedt uitgebreid aandacht aan de oprichting van CLG. De krant citeert analisten die stellen dat logistieke staatsbedrijven uitstekend werk leveren in langeafstands-vervoer, maar dat ze minder goed zijn in het snel afleveren van kleine zendingen.

In CLG wordt de bestaande China Railway Materials Group samengevoegd met vier dochterbedrijven van de China Chengtong Holdings Group. Daarbij gaat het om China National Materials Storage and Transportation Group, CTS International Logistics, China Logistics en de China National Packaging Corp.

Het hoofd van de staatscommissie voor toezicht en beheer van activa, Hao Peng, heeft tegen de Global Times gezegd dat het bedrijf moet streven naar ‘soepele stromen van productiefactoren en een veilig, betrouwbaar en zeer efficiënt modern logistiek systeem moet smeden’.

Staatslogistiek

Een andere hoge partijfunctionaris, Li Hongchang, adjunct-directeur van het Chinese Transportation Economic Research Center, zei dat de stap ‘het voornemen van het hoogste niveau laat zien om activa en kapitaal van de staatslogistiek- en transportsector te herstructureren, zodat het concurrentievermogen en de vitaliteit verbeteren’. Hij wees erop dat staatsbedrijven in het gecombineerd spoor/zeevrachtvervoer nu nog maar 2,5% van de markt in handen hebben.

Volgens de Global Times krijgt CLG de beschikking over zo’n 2400 hectare opslagruimte, 120 spoorlijnen en 42 distributiecentra in dertig Chinese provincies en drie miljoen voertuigen. De Singaporese Strait Times weet te melden dat de nieuwe groep een maatschappelijk kapitaal heeft van dertig miljard yuan, omgerekend ruim vier miljard euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement